onze eerste week - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Maja - WaarBenJij.nu onze eerste week - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Maja - WaarBenJij.nu

onze eerste week

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maja

20 Juli 2008 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hallo mensen die willen weten waar we zijn en wat we doen..

Het duurde even maar dan is het nu toch zo ver, er komt wat op internet.
Amerika is erg groot maar het internetbereik en mobiele telefoonnetwerk beperkt zich tot de grote steden en ook daar is het niet ideaal.

Zondag 13-7-2008
Ik zal beginnen met de vlucht naar Amerika. Vanuit schiphol ging alles goed. We kwamen zo’n 8,5 uur later aan in Philadelphia. Daar moesten alle koffers weer opgehaald en weer worden ingechecked. Een paar uur later zaten we in het volgende vliegtuig. Toen kregen we te horen dat één van de vijf computers aanboord het niet deed. Dat heeft 3 uur geduurd voor die gemaakt was. Eenmaal naar de startbaan gereden was het nog de vraag of we mochten starten omdat er 70 mile verder een hevig noodweer was. Na nog een half uurtje wachten mochten we eindelijk vertrekken, van het noodweer hebben we behalve wat turbulentie niet veel last gehad. ‘s avonds rond 10 uur lokale tijd zijn we geland in San Francisco. Het uitzicht was erg mooi met alle lichtjes van de stad , de San Francisco Bay en de Grote Oceaan. Een taxibusje bracht ons naar het Aida Hotel aan de Market Road, deze weg deelt San Francisco in 2 gedeelten en eindigt bij pier “nul”.

We zijn 2 hele dagen in San Francisco geweest. Het is een hele drukke stad, veel mensen die daar gewoon wonen maar vooral ook veel toeristen.

Maandag 14-7-2008
De 1e dag dat we daar waren hebben vooral gewinkeld. Alles is daar een stuk goedkoper. Nike schoenen bv. Kosten daar tussen de 60 en de 80 dollar. Dat is tussen de 40 en de 60 euro. Geen geld dus. We hebben dus ook ieder wat schoenen ingeslagen. Jos, Anne-Joke en Wouter hebben een telefoon gekocht. (wouter de zelfde als Anne-Joke). Lotte heeft ook nog wat kleding gekocht. O ja even tussendoor… het ontbijt was de eerste dag een ramp, het waren donuts, met suiker, hagelslag, kokos of chocolade. Lekker voor bij de koffie maar even wennen als ontbijt. We hebben dus maar ergens anders ontbeten alleen kende we heel de stad niet en moesten we eerst een tijdje zoeken. ‘s Avonds hebben we in een winkelcentrum gegeten. Dat winkelcentrum was erg groot, en je kon er heel lekker eten. ‘s Avonds zijn we met een boot naar Alcatraz geweest. Dat is een eiland waar vroeger de zwaarst bewaakte gevangenis was. Het eiland lag 2 km van het vasteland in het midden van San Francisco Bay.

Dinsdag 15-7-2008
De 2e dag. We hebben een beetje uitgeslapen. Zijn daarna gaan ontbijten in het winkelcentrum. Toen zijn we met en cablecar naar Fishermans Warf gereden. Dat was heel toeristisch. Maar wel leuk. Bij pier 39 hebben we wat gegeten in het Hard Rock café, en natuurlijk een shirtje gekocht. Er was een hele pier met winkeltjes, die hebben we wel even overgeslagen, want we wilden naar het einde van de pier. Daar had je heel mooi uitzicht op o.a. Alcatraz en andere eilanden en de Golden Gade Bridge, we hebben daar ook zeehonden gezien. Daarna weer terug naar de winkels om de laatste benodigdheden te kopen voor ons vervolg van de trip door Amerika. ‘s Avonds zijn we nog naar China Town geweest, daar hebben we heerlijk gegeten en wat leuke winkeltjes bezocht. Toen maar naar bed want de volgende dag moesten we er vroeg uit om de auto op te halen en naar Yosemite te rijden.

Woensdag 16-7-2008
De wekker loopt om 7 uur af zodat we op tijd kunnen vertrekken, we hebben een reis van 500 mile voor de boeg.
Jos en Maja gaan de auto ophalen, een mooie Chevrolet Uplander voor 7 personen, genoeg ruimte voor ons vijven en alle bagage die we bij ons hebben. Terug bij het hotel alle tassen ingepakt en als ontbijt toch maar een donut geprobeerd, smaakt lang niet zo slecht als we hadden gedacht…. De auto, een automaat, rijdt heerlijk al was het even schrikken toen Maja de koppeling wilde intrappen (is er niet) en dus hard op de rem trapte, iedereen weer klaarwakker, de gordels werken goed, en we kunnen weer verder. Met behulp van het navigatiesysteem is het niet moeilijk de stad uit te komen en via Highway 580, 205 en 120 arriveren we in National Park Yosemite. We kopen een jaarkaart voor alle Nationale Parken in Amerika voor USD 80,- en rijden naar de oostkust van het park waar we een campingplaats hebben gereserveerd bij Tuolumne Meadows. Het is maar goed dat we in Nederland 3 maanden van tevoren hebben gereserveerd want de campground is vol en alle campings in de buurt zijn ook helemaal vol. De Ranger bij de ingang van de campground verteld dat er een actieve beer in de buurt is. Al het eten, drinken en toiletartikelen moet dag en nacht opgeborgen worden in de fond lockers. Het is gevaarlijk eten of drinken in de tent of auto te bewaren omdat beren en heel goede neus hebben en ‘s morgens vroeg en ‘s avonds laat op de camping komen om eten te halen. Er gaan verhalen rond dat ook midden op de dag beren zijn gezien die zodra je je wegdraait van het eten hun slag slaan. Gelukkig is hier alleen de Zwarte beer (die ook bruin of zelf blond kan zijn) en geen Grizlie beer, de Zwarte beer is bang van mensen en lang niet zo agressief als de Grizlie beer. Hard gillen en zwaaien met je armen zou genoeg moeten zijn om de beer te verjagen (ik hoop dat ik geen beer dichtbij zie, op veilige afstand is ook wel goed.). De plaatsen op de campground zijn erg ruim, plaats genoeg voor onze drie tentjes, voorzien van een food locker, een picknicktafel en een kampvuurplaats. Op het park zijn voldoende toiletgebouwen (zonder verlichting) met alleen koud water en geen douches, lekker primitief dus. Als we ‘s avonds willen gaan eten blijkt er geen plaats te zijn en rijden we 10 mile verder naar een eettentje net buiten het park waar we een heelrijke pastaschotel eten . De weg door het park is de hoogste geasfalteerde weg ter wereld tot wel 9900 ft (3000 mtr) en soms een geweldig uitzicht over de bergen, dalen en bossen.

Donderdag 17-7-2008
Wat was het koud vannacht in ons tentje, we hadden er even geen rekening mee gehouden dat we hier erg hoog zitten, ongeveer 2500 mtr., en dat het ‘s nachts afkoelt tot 5 graden!! Volgende nacht houden we onze kleren aan… als we de camping aflopen kunnen we bij een tentje breakfast nemen, het wordt roerei met ham, kaas en gebakken aardappelen voor Jos en voor de rest pancakes met suiker, lekker hoor. Weer terug bij de tent willen we naar Yosemite vallei en Wawona rijden maar de autosleutels zijn kwijt. Als Jos gaat zoeken blijkt dat hij ze met de bordjes en bekers in de prullenbak heeft gegooid, gelukkig was er net een nieuwe zak in de prullenbak gedaan en was hij de eerste (en enige) die er iets in had gegooid. We besluiten eerst naar Wawona te rijden omdat het in de Valley erg warm wordt vandaag en we dat liever tegen de avond bezoeken. In Wawona dat 1,5 uur rijden is zijn Giant Sequoia’s, bomen van wel 2700 jaar oud, groot en erg dik, voor sommige bomen heb je wel 10 mensen nodig om een kring om de stam te maken, leuk om verstoppertje te spelen, Het laatste stuk van de weg ernaartoe is afgesloten omdat het parkeerterrein vol is, we rijden 6 mile terug en nemen dan de gratis shuttlebus. Het is 30 minuten lopen naar de grootste en oudste sequoia, een indrukwekkende boom met een zachte bast en ikke zijtakken. Je mag er niet dicht bijkomen, er staat een hek omheen om ervoor te zorgen dat de wortels niet worden beschadigd en deze boom nog ouder kan worden, een stukje verder is een boom waar in 1920 een doorgang in is gemaakt door een hoteleigenaar die hiermee hoopte dat zijn gasten een extra nachtje bleven om met paard en wagen door de boom heen te kunnen rijden. Het is de enige nog levende bom waar een “weg” dooreenloopt.
De tijd gaat sneller dan verwacht en voor de watervallen in de Vallei hebben we geen tijd meer, wel eten we er een pizza, die naar Amerikaans gebruik GROOT is (en lekker). Eenmaal terug bij de tent is het half 10 en alweer donker, de zon gaat hier om 8.18 uur onder waarna het snel donker en koud wordt. Met kleren aan in de slaapzak en lekker slapen. Welterusten.

Vrijdag 18-7-2008
Vannacht niet koud geweest, maar ons luchtbed is lek dus om half 5 effen blazen.
Lotte en Anne-Joke maken vanmorgen een rit van 2 uur op een muildier/muilezel. Een leuke tocht nog wat hoger in de bergen, genieten van het uitzicht. De bandana speciaal gekocht voor het stof was niet nodig maar staat wel stoer. Wouter, Jos en Maja doen een wanding met een Ranger over de campground. Hij vertelt veel over de zwarte beer die onze camping als zijn territorium heeft. Verschillende deelnemers hebben ooit een beer gezien en hopen ook deze vakantie weer oog in oog met een beer te staan, zolang ze niet te dichtbij komen vind ik het best. Na het horen van deze verhalen weet ik zeker dat ik ‘s nachts niet meer alleen naar het toiletgebouw ga….
‘s middags een meertje opgezocht waar we lekker in de zon hebben gelegen en het koude water hebben getrotseerd om ons haar te wassen (hiervoor speciale zeep gekocht die biologisch afbreekbaar is en goed voor alles, douchen, haar wassen, kleding wassen, en zelfs afwassen). Terug op de camping hebben we een kampvuurtje gemaakt en worstjes gebraden. Alvast wat spullen ingepakt voor onze tocht door de Grand Canyon van 4 dagen die Zondag begint en na een potje klaverjassen weer naar bed.

Zaterdag 19-7-2008
De wekker loopt niet af om half 6, nieuwe telefoons werken net weer iets anders dan je gewent bent. Om 10 over 6 wordt Jos wakker en begint het inpakken, we hebben een auto vol, waar komen al die spullen toch vandaan? Om 7 uur vertreken we richting Las Vegas waar we slapen in “The Desert Rose Resort”, dit is ook het vertrekpunt van de Grand Canyon tocht met Western River Expedition.

• 20 Juli 2008 - 10:30

Henk En Agnes:

Klinkt over het algemeen goed, maar de warme douche zou ik wel missen.
    Veel plezier in de grand canyon en probeer je te beheersen met het gokken in Las Vegas.
    groetjes van ons

• 23 Juli 2008 - 13:20

Anjo En Martin:

Fijn om berichten van jullie te horen.Geniet maar van alles.Hier gaat alles gewoon z'n gangetje.Heel veel plezier.
    En veel groetjes van ons

martin en anjo.