9e week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Maja - WaarBenJij.nu 9e week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Maja - WaarBenJij.nu

9e week Nieuw Zeeland

Door: jos leemreijze

Blijf op de hoogte en volg Maja

16 December 2014 | Nieuw Zeeland, Nelson

Vrijdag 5 december.
Nu gaan we naar het zuiden richting Wellington, we willen via Napier. Eerst moeten we langs en door Auckland, we willen Auckland zo snel mogelijk voorbij dus we pakken de tolweg. Het stukje tolweg kost maar 2,20 dollar dus we zitten klaar met onze muntjes om te betalen maar dat lukt niet, je kunt alleen via internet betalen en dat doen we dan maar. We overnachten in de buurt van Putaruru waar we al eerder geweest zijn. Toen we daar gefietst hebben kwamen we langs deze vrije campingplaats, little Waipa domain. Het is er erg mooi ondanks dat het een beetje regent. Little Waipa ligt aan de Waikato River, de langste rivier van NZ. De Waikato River is de enige rivier in Nieuw Zeeland die van zuid naar noord stroomt.
Zaterdag 6 december.
Het was weer een zonnige dag, volgens mij hebben we geluk met het weer want we komen meer Nederlanders tegen, maar die klagen wel een beetje over het weer. Vooral op het Zuider Eiland moet het de afgelopen weken slecht geweest zijn. Vandaag willen we naar Lake Waikaremoana in het Te Urewera National Park ten noorden van Napier. Onderweg komen we langs de Muddpools vlakbij Rotorua waar we met Nikki geweest zijn. Maja vond deze zo fascinerend dat een paar kilometer omrijden geen bezwaar mocht zijn om ze nog een keer te zien. Terwijl Jos een kopje koffie en thee zette in de camper ging Maja alvast wat foto's maken, nou ja een paar: meer dan 750! Als hier geen mooie bij zit dan weet ik het niet meer. Lake Waikaremoana ligt aan de oostkant van het nationale park en de weg, de SH 38, door het park is een gravelroad van ruim 60 km. Dus dat schiet niet op, de omgeving is echter prachtig. Op deze gravelroad komen we 5 auto's tegen. Onderweg stoppen we even voor de lunch niet veel later stopt er een auto, zijn dat gewoon Limburgers. Zo kunnen we gezellig een praatje maken in het Nederlands. We willen dicht bij het meer overnachten, de eerste camping is alleen te bereiken m.b.v. een hangbrug voor voetgangers, dat gaat dus niet lukken. De volgende camping, een DOC camping, Mokau Landing, ligt schitterend aan de rand van het meer en daar overnachten we.
Zondag 7 december.
Vandaag gaan we wandelen. We rijden even langs het visitors centre om te vragen wat we het beste kunnen doen. We laten ons informeren en we besluiten om 2 wandelingen te doen. De eerste is een korte naar Lou's lookout. De tweede is het eerste deel van een Great Walk. We vertrekken bij Onepoto Bay Shelter en gaan richting Panekiri Hut dit stuk is 9 km wij lopen 5,5 km en gaan dan weer terug. Wij lopen naar de top van Panekiri Bluff waar het uitzicht schitterend is. Het hoogte verschil wat we moeten overbruggen is bijna 600 meter. Het hele stuk is veel klimmen. Wortels van bomen fungeren als natuurlijke trap. Prachtig om te zien, erg handig maar niet minder pittig. Na 5,5 km en ruim 2 uur wandelen hebben we, op de top, onze boterhammen opgegeten en zijn we terug gegaan. De terugweg ging iets sneller, na bijna 4 uur wandelen waren we weer bij de camper. Nou Wim, het was geen marathon afstand en ook geen marathon snelheid maar het voelde voor ons wel als een marathoninspanning. Daarna een camping opgezocht waar we weer eens lekker (warm) kunnen douchen en de elektrische apparaten kunnen opladen. Ook dit is een DOC camping maar dan iets luxer en daardoor duurder: 18 NZD pp ipv 6. Nog steeds goed betaalbaar. Ondertussen hebben we ook kennis gemaakt met de sandflies Maja had er al een beetje last van, maar Jos die denkt altijd het zal wel meevallen, heeft nu op beide benen vanaf de knie naar de voet wel 10 bulten en die jeuken behoorlijk. In het vervolg wordt er dus op tijd anti-insecten spul gesmeerd.
Maandag 8 december.
Vandaag rijden we naar Napier. Via de gravelroad laten we Lake Waikaremoana achter ons en we rijden richting Wairoa aan de kust. Vandaar vervolgen we onze weg naar Napier. In onze map staat Art Deco Capital of the world, we gaan kijken of dit zo is. Al vroeg in de middag zijn we in Napier. We parkeren op een parkeerplaats bij een Countdown, doen boodschappen en wandelen daarna naar het centrum. Het is er gezellig druk. De binnenstad ziet er gezellig uit maar om het echte art Deco gevoel te krijgen moet je je ogen wel goed de kost geven en naar boven kijken. We willen morgen in en rond Napier gaan fietsen, hier zijn veel fietsroutes, het is er erg vlak. Dus dat gaan we regelen en we lopen ook nog even langs de I-site. We willen eigenlijk op een camping gaan staan bij het centrum maar een mevrouw bij de fietsenverhuur vertelde dat je vrij kan kamperen in Clive, het is een mooie plek langs het water. We besluiten om naar Clive te rijden en staan nu langs het water.
Dinsdag 9 december.
's Ochtends na het ontbijt maken we alles klaar om een dagje te gaan fietsen. We nemen een lunch mee, zonnenbrandcreme, antimuggenspray extra vesten etc. Rond 10.30 uur stappen we op de fiets. Je kunt verschillende routes kiezen, wij kiezen voor de 'water ride' deze route gaat langs de oceaan, door de haven, door weilanden en langs de Tutaekuri river. De route is vlak en 50 tot 60 km lang. Eerst fietsen we naar Taradale waar we even stoppen en alvast een boterham eten. De route is vrij goed aangegeven al is het af en toe opletten vooral in de delen met veel bebouwing. Van Taradale fietsen we naar Puketapu en Jos is dan wel toe aan een biertje, een groot glas bier en daarna een bakje koffie gaan er wel in, want ondertussen is het ook lekker warm geworden. Maja drinkt een cola light en thee. Van Puketapu fietsen we naar Awatoto aan de kust het is een pittig stukje fietsen want ondertussen is de wind ook een beetje opgestoken. Bij Awatoto eten we de rest van onze lunch op en fietsen dan weer terug naar Napier, het laatste stuk hebben we wind mee. In totaal hebben we 56 km gefietst. We zijn een beetje moe, hebben zadelpijn en het is erg warm dus we zijn wel toe aan een lekker ijsje. Maja vraagt aan iemand waar hebben ze het lekkerste ijs in Napier verkopen en dat schijnt langs het strand te zijn. We lopen nog even door het centrum van Napier en maken daar wat foto's. Vervolgens gaan we om ons welverdiende ijsje. We gaan vanavond maar eens uit eten want toen we door de haven fietsten zagen we bij de 'West Quay', waar veel vissersbootjes lagen, een aantal leuke visrestaurantjes en die zagen er erg uitnodigend uit. We besluiten om wat te gaan eten en drinken in 'The Thirsty Whale'. Na een paar uurtjes rijden we voldaan weer terug naar Clive om nog een nachtje langs het water te gaan staan alleen nu zetten we de camper iets dichter bij het toilet want afgelopen nacht was dat toch een heel stukje lopen vooral als je nodig moet.
Woensdag 10 december.
Napier is een erg leuke, hippe stad maar we gaan toch weer verder. We rijden verder naar het zuiden richting Wellington en zien wel hoe ver we komen, vrijdag willen we in Wellington zijn. Afgelopen nacht heeft het geregend, toen we weg reden was het even droog maar al vrij snel gaat het weer regenen en dat doet het voorlopig al heel de dag. Omdat we toch nog een eind moeten besluiten we om voorlopig maar door te rijden. Onderweg doemt er echter een lichtpuntje op. Op onze route ligt de grootste bierbrouwerij van NZ, hier wordt Tui bier gebrouwen, een lekker biertje. We besluiten om de brouwerij te bezoeken. Van de brouwerij wordt het volgende gezegd: “The Tui Brewery in Mangatainoka is to the Tui drinker what the Vatican is the Catholic Faith or Lords to English Cricket - It's Home. It's our Holy Grail. The Home of all thing Tui!” en “Many may speak of the Brewery, but few get to experience Tui at home! YOU are one of the lucky ones that have made the pilgrimage. Now you have bragging rights, photos to prove your visit and stories to tell your grandchildren about.” We nemen deel aan een rondleiding, drinken een lekker biertje en vrolijk vervolgen we onze reis. We hebben natuurlijk niet teveel gedronken want we moeten nog rijden. Om half 5 bereiken we Masterton en vinden dat we voor vandaag wel weer genoeg hebben gereden dus we zoeken een camping op. We hebben wat stroom nodig en we zijn ook wel weer toe aan een warme douche. Bij de I-site informeren we waar de camping is. Vlak bij de I-site is een public toilet, nou is dat gebruikelijk, maar deze overtreft alle public toilets die we tot nu toe gehad hebben. Automatische deuren, muziekje, super schoon en netjes, knipperende lichtjes als die bezet is etc.
Donderdag 11 december.
Even iets over de agrarische omgeving vanaf Napier tot Wellington: Rond Napier zie je toch redelijk wat akkerbouw en schapen op de heuvels en we zien er ook wat druiven voor de wijn. Rond Hasting zien we heel veel fruitteelt, richting Masterton zien we veel schapen en mestvee en verder naar het zuiden richting Wellington zien we steeds meer melkvee en in de heuvels schapen of mestvee.
Rond 9.30 uur vertrekken we bij de camping en rijden naar het centrum van Masterton want Maja wil nog even skypen met Lotte. We stoppen bij de I-site en Maja probeert contact te krijgen met Lotte. Naast de I-site staat een oud gebouw waarop staat Woolshed. In het gebouw is een winkel waar ze allerlei wol producten verkopen en er is ook een museum in gevestigd. Jos loopt naar binnen en vindt mooie truien. Een mevrouw in de winkel spreek Jos aan en van het een komt het ander. De trui kost 125 NZD en dat is niet zoveel, vergeleken bij andere plaatsen waar we hebben gekeken. De vrouw beaamt ook dat de trui niet duur is. We kopen de trui. De vrouw vindt ook dat we in het museum moeten gaan kijken, maar Jos heeft zo zijn bedenkingen. Tenslotte zegt de vrouw ga maar kijken ik doe net of ik jullie niet heb gezien, dus we hoeven niet te betalen. We lopen door het museum en het is best leuk er is ook een film te zien waarin Gotfrey Bowen uitlegt en voor doet hoe je schapen scheert op de 'Bowenway', de film (dvd) is van rond 1955. Jos vraagt of de dvd van het scheren te koop is, dat is niet het geval maar de vrouw probeert toch of er iets mogelijk is. Ze pakt de telefoon en gaat aan het bellen, als ze daarmee klaar is zegt ze “geef me je adres maar en e-mailadres en ik zal kijken wat ik voor je kan doen”. Wel geeft ze Jos een boekje mee wat geschreven is door Gotfrey Bowen en waar van alles in staat over het scheren van schapen. De vrouw verteld ook dat er 5,6 en 7 maart 2015 een Golden Shear is in Masterton, dat zijn internationale scheerwedstrijden. We bedanken de vrouw hartelijk en zo zie je maar dat je soms onverwacht leuke verrassende dingen tegenkomt. We rijden weer in zuidelijke richting morgen willen we naar Wellington, maar vandaag willen we nog naar het zuidelijkste puntje van het Noorder Eiland, Cape Palliser. Daar is ook een mooie vuurtoren en ietsje verder is een zeehondenkolonie. Van de vuurtoren naar de zeehondenkolonie is nog een pittig stukje wandelen maar het is meer dan de moeite waard. We maken veel foto's. Jammer dat het vandaag heel de dag bewolkt is maar gelukkig is het wel droog. We overnachten op een DOC camping in Putangirua Pinnacles Scenic Reserve en het is er prachtig. De omgeving van de camping is ook een filmlocatie.
Vrijdag 12 december.
Vlakbij de camping is nog een mooie wandeling dus vandaag staan we extra vroeg op om eerst deze wandeling te doen voor we naar Wellington gaan. Om 8 uur vertrekken we en de wandeling is de moeite waard kijk maar naar de foto's. Om half 10 zijn we weer terug en tegen 10 uur rijden we richting Wellington. In Wellington zouden we naar een voetbalwedstrijd van de Wellington Phoenix gaan kijken want morgen 13 december hebben ze een thuiswedstrijd maar laten ze nou net deze ene keer niet in Wellington voetballen maar in Auckland, dus vette pech. De Wellington Phoenix is de enige profclub van NZ en ze voetballen in de Australische competitie. We konden kaartjes krijgen via Milou Scheepers een dochter van Yvonne Scheepers en Yvonne is weer een collega van Jos. De partner van Milou, Roly Bonevacia voetbalt bij Wellington Phoenix, hiervoor voetbalde hij bij Roda JC, NAC en Ajax. In Wellington hebben we een camping gereserveerd we dachten dat dit in een parkeergarage was maar het is gewoon een parkeerplaats in het havengebied, midden in het centrum van Wellington. Aangekomen hebben we ons eerst lekker gedoucht want dat was wel weer nodig, daarna wat boodschappen gedaan en gegeten. Later in de middag hadden we afgesproken met Milou om ergens wat te drinken het was erg gezellig. Milou gaf ons ook nog wat tips betreffende Wellington, er is o.a. een Dutch Shop, daar gaan we morgen dus even langs, en het adres van een goed Thais restaurant. Daar hebben we 's avonds heerlijk gegeten. Wat betreft de voetbalwedstrijd, in februari als we weer terugkomen op het Noorder Eiland proberen we het gewoon nog een keer.
Zaterdag 13 december.
Het regent, dat doet het trouwens veel in Wellington hebben we begrepen. Daarom gaan we eerst naar de Dutch Shop waar we het een en ander gekocht hebben, vooral drop. Ook heeft Maja nog een paraplu gekocht en gelukkig heeft het daarna niet meer geregend, dus dat had ze eigenlijk veel eerder moeten doen. Daarna gaan we naar het Nationale museum van NZ. Het museum heet Te Papa wat betekent schatkist, het is erg groot, mooi en modern. We bezoeken de afdeling over het ontstaan van NZ, van hoe het eruit zag voor er mensen kwamen en daarna wat de invloed is geweest, vooral voor de dieren en planten, van de komst van de Maori en daarna weer de komst van vooral de Europeanen. Vervolgens hebben we nog een afdeling bezocht over het samenleven van de Maori en vooral de westerling, het verleden en hoe het nu is. Wellington is trouwens, afgezien het weer, een leuke stad rond de haven zijn heel veel uitgaansgelegenheden en het is ook overal gezellig druk, de haven is op veel plekken hiervoor aangepast met behoudt van het oude karakter. 's Avond hebben we heerlijk gegeten in The General Practitioner echt een aanrader. Niet dat iemand in Nederland daar wat aan heeft, maar je weet maar nooit.
Zondag 14 december.
Vandaag varen we naar het Zuider Eiland van Wellington naar Picton door de Cook Strait. Het is prachtig weer en er staat niet veel wind, dus ideaal weer voor de overtocht. De overtocht duurt ongeveer 3 uur en onder deze weersomstandigheden is het een pleziervaart. Het was dus genieten en we konden ook mooie foto's maken. Toen we van de boot afkwamen zijn we naar een camping gereden die maar 22 km van de boot lag. Smiths Farm Holiday Park in Linkwater, hier blijven we 2 nachtjes. Het is hier erg rustig en de camping ziet er erg netjes uit. We moeten even een plannetje maken wat we de komende dagen gaan doen. In de loop van de middag wandelen we naar een waterval. Het is een wandeling van anderhalf uur, misschien maken we vanavond in het donker deze wandeling nog een keer omdat er dan heel veel glimwormen zijn, dus we verkennen alvast de route. Morgen willen we een deel van de Queen Charlotte Track lopen.
Maandag 15 december.
Gisteravond zijn we nog even naar glowworms gaan kijken. Er zaten er weer genoeg dus voorlopig hebben we wel genoeg glowworms gezien. Vanmorgen zijn we eerst naar een sparks telefooncel gereden om te skypen maar de Free WIFI werkte niet, morgen proberen we het nog een keer. Vervolgens even door gereden naar een tankstation waar je ook een paar boodschappen kon doen, helaas hadden ze niet veel en verder zijn er geen winkels in de buurt dus worden het vanavond pannenkoeken, ook lekker natuurlijk. Daarna zijn we doorgereden naar het begin van de Queen Charlotte Track, in het totaal is deze track 71 km lang, wij lopen echter maar een stukje van 14 km. Dat betekend wel 28 km lopen want we moeten dezelfde weg terug. We lopen langs de Queen Charlotte Sound (Fjord). Het is een prachtige wandeling. We lopen van Anawika naar Mistletoe Eco Village. In totaal doen we, inclusief stops, 7,30 uur over deze wandeling en ik weet zeker dat we vanavond erg rustig zijn en lekker zullen slapen. Morgen gaan we naar het Abel Tasman NP.

• 19 December 2014 - 22:09

Hannie En Frans:

Weer een heel stuk schrijf werk , prachtig om jullie zo te volgen .
    lekker genieten daar .
    Fijne kerstdagen , en een goed en gezond 2015
    gr daar .

• 20 December 2014 - 13:48

Henk En Agnes:

Hallo Jos en Maja,

We kunnen jullie bijna op de "voet" volgen hier in het grijze Holland. Volgens ons genieten jullie daar volop.
    We wensen jullie goede kerstdagen en een spetterende jaarwisseling. Daar zijn jullie eerder bij dan wij.
    En Jos, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een mooie dag van!

Warme groet,
    Henk en Agnes

• 20 December 2014 - 19:08

Cees En Corry:

Hoi Jos en Maja,
    zo te zien hebben jullie de draad weer opgepakt en alweer heel veel moois gezien en beleefd.
    We wensen jullie fijne feestdagen en Jos Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag.
    We zien weer uit naar het volgend verslag en de mooie foto's.

Groeten Cees en Corry.

• 22 December 2014 - 10:36

Frans En Ellen:

Wij schamen ons....Jos , we zijn jouw verjaardag vergeten ;-(
    We hebben jullie verslag weer gelezen en dan kunnen we niet anders dan een beetje jaloers zijn. Hier is het koud en waait t hard, echt binnen blijven weer. Heerlijk te lezen en zien hoe lekker jullie 't hebben en wat jullie allemaal beleven. Volgens ons komen jullie straks helemaal afgetraind terug.
    Wij wensen jullie nu alvast "speciale kerstdagen en oud en nieuwjaar" en voor de komende tijd nog heel veel belevenissen. Liefs van Frans en Ellen

• 22 December 2014 - 15:38

Jos En Lineke:

He Jos en Maja,

Zowiezo leuk om het vervolg van jullie reis te lezen! We beginnen steeds meer te twijfelen of 4 weken Nieuw Zeeland wel lang genoeg is en we denken dat we van tevoren echt keuzes moeten gaan maken wat we wel en niet willen bezoeken. Jullie reisverslag maakt het voor ons daar niet makkelijker op. Prettige kerstdagen en alvast een reislustig 2015!!!
    Jos & Lineke

• 22 December 2014 - 16:11

Marian En Reinier:

Hallo Maja en Jos

Ook wij lezen steeds jullie verslag, de beschrijvingen en foto's maken ons ook wel nieuwsgierig hoe het daar is en jullie belevenissen. Misschien moeten we toch eens doorvliegen na Afrika.

Van hier groeten en goede Kerstdagen en een goed Nieuwjaar alvast.

Maian en Reinier