21e week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Ashhurst, Nieuw Zeeland van Maja - WaarBenJij.nu 21e week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Ashhurst, Nieuw Zeeland van Maja - WaarBenJij.nu

21e week Nieuw Zeeland

Door: Jos Leemreijze

Blijf op de hoogte en volg Maja

08 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Ashhurst

Zondag 1 maart.
Vandaag gaan we naar Grant aan Kerry dus we rijden richting Gisborne. We rijden via de Waioeka Gorge, erg mooi, vlak bij Gisborne gaan we nog even naar Whale Grave. We dachten daar nog iets van walvisbotten te zien maar dat is niet zo. In 1970 zijn hier 59 walvissen gestrand die in de duinen zijn begraven. Tegen 5 uur zijn we bij Grant en Kerry het is leuk hen weer te zien en het is erg gezellig het eten smaakt ook weer heerlijk, Kerry kan heerlijk koken. De komende dagen heeft Grant het erg druk want alle lammeren moeten naar huis gehaald worden, de ooi en ram lammeren lopen apart. In totaal moeten er 2950 lammeren opgehaald worden. We besluiten om 2 dagen te helpen. Het nadeel is wel dat Jos om 5 uur op moet staan, dat is hij niet meer gewend…
Maandag 2 maart.
Om kwart voor 5 loopt de wekker af, het is nog donker en om 5 uur zit Jos aan z'n ontbijtje. De reden om zo vroeg te beginnen is dat bij het licht worden de lammeren actief worden en dan lopen ze beter. Grant neemt 4 honden mee ook is er nog neef Jack en hij neemt 2 honden mee, Beth en Nick. Nick moet nog veel leren en is ook nog veel te onrustig. Het is prachtig om te zien hoe de honden de schapen bij elkaar drijven. Hoewel de honden veel doen moeten we zelf ook veel lopen en het is hier niet al te vlak. Tegen half twaalf zijn we klaar en hebben alle ramlammeren binnen zitten. We gaan eerst wat drinken en eten want het is behoorlijk warm, ook voor de komende dagen geven ze gelukkig mooi weer op. We hebben sowieso niet te klagen over het weer. Na het eten worden de ramlammeren geselecteerd. Een deel gaat weg voor de verkoop en deel blijft nog een poosje. De meeste lammeren zijn in december al geschoren. Er zijn er een aantal nog niet geschoren, die zijn er tussendoor geglipt. Het loont niet de moeite om scheerders te laten komen om deze lammeren te scheren, daarom gaan deze ook allemaal weg voor de verkoop. De lammeren die blijven worden gedrenched en behandeld tegen huidparasieten. Om 2 uur komt er een vrachtwagen kunstmest brengen en Jos rijdt mee om alle hekken open te maken en te laten zien waar de kunstmest gelost moet worden en helpt mee bij het lossen. Rond 4 uur zijn we klaar met de lammeren. De lammeren die blijven gaan weer naar buiten en de lammeren die verkocht zijn worden om 5 uur opgehaald. De veehandelaar was in de tussentijd ook even langs geweest. Tegen half 6 is alles klaar dus tijd voor een douche en een biertje. Maja heeft de hele dag in de tuin gewerkt. De bloemen van de Agapanthus planten moeten worden afgeknipt, het zijn er heel veel, minstens 6 kruiwagens vol. Kerry wil niet dat het zaad overal komt, de Agapanthus groeit hier als kool en voor je het weet staat de hele tuin vol. Langs de wegen zie je ook overal witte en paarse Agapanthussen staan, dit is erg mooi als ze bloeien.
Dinsdag 3 maart.
De wekker loopt weer om kwart voor 5 af. Vandaag gaan we ooilammeren ophalen. De ooilammeren lopen veel verder van huis dan de ramlammeren. Grant zegt dat de ooitjes beter lopen dan de rammetjes, de ramlammeren beginnen teveel last te krijgen van hun hormonen daardoor lopen ze minder goed. Het aantal ooitjes is ook groter dan het aantal rammetjes ongeveer 1700 om 1200. Rond half 12 hebben we alle ooilammeren bij elkaar en redelijk dicht bij de boerderij we besluiten om ze op te sluiten in een perceel niet te ver van de boerderij waar voldoende eten staat en waar ook vrij veel beschutting is. Morgenvroeg halen we ze op voor het laatste stuk. We gaan terug naar de boerderij om wat te eten en een wat langere middag pauze. De rest van de middag gaan we runderen verweiden. Maja heeft zich vandaag nuttig gemaakt in de rozentuin en alle uitgebloeide rozen geknipt en het onkruid verwijdert. Alweer een paar keer met een volle kruiwagen naar de privé vuilstort achter de boerderij. De varkens en de geit eten lekker van het snoeiafval. En de tuin ziet er nu een stuk verzorgder uit.
Woensdag 4 maart.
Vandaag staan we een half uurtje later op omdat de ooilammeren al dichter bij de boerderij lopen. Om 8 uur zitten alle ooitjes binnen. Nu moeten er eerst ongeveer 700 lammeren uitgezocht worden die blijven als fokooi. Grant kiest hiervoor de grootste ooitjes. Uiteindelijk worden dit er 734. Het restant wordt daarna behandeld tegen uitwendige parasieten. Ze lopen één voor één door een soort douche waarbij ze zowel vanonder als van boven een spray met antiparasietenmiddel krijgen. Als we daar mee klaar zijn wordt deze groep ook nog een keer individueel gewogen en in 2 groepen verdeeld. Een groep gaat ook weer weg voor de verkoop. Maja komt even langs om foto's te maken maar wordt gelijk ingezet om lammeren op te drijven naar de weegschaal. Om 1 uur zijn we klaar Maja en Jos gaan zich snel douchen want na het eten willen wij weer verder omdat morgen de Golden Shears in Masterton begint. Na een heerlijke lunch nemen we afscheid van Grant, Kerry en Jack het was weer super gezellig en we hebben Grant goed geholpen. Hij was ons hiervoor erg dankbaar. Voor we vertrekken krijgen we van Kerry nog wat verse groente uit de moestuin die we dit voorjaar voor haar hebben opgeruimd. Alles is heel goed gegroeid en de moestuin is bijna niet meer herkenbaar. We rijden eerst naar Napier, wandelen daar nog even rond een maken wat foto's van bijzondere gebouwen, Art Deco. Net voorbij Napier in Clive overnachten we. Ondertussen hebben we met Jenna en Ian afgesproken dat we daar tijdens de Golden Shears overnachten. Ook hebben we nog contact met Jos en Lineke gehad want die willen ook een dagje in Masterton komen kijken. We gaan kijken of er nog kaartjes voor hen zijn en we zullen wel zien hoe alles verloopt.
Donderdag 5 maart.
Als we opstaan gaan we buiten zitten om te ontbijten, een oudere man loopt voorbij, Jos zwaait naar hem en de man komt naar ons toe en maakt gezellig een praatje, dit gebeurt hier vaak en dat maakt het hier in NZ erg leuk de bevolking is erg vriendelijk. Jos vertelt dat we op weg zijn naar Masterton om naar de Golden Shears gaan. De man heeft ook 26 jaar schapen geschoren en is er nog enthousiast over. Van Clive rijden we naar Masterton waar we net na de middag aankomen. We kunnen vlakbij het War Memorial Stadium, waarin de Golden Shears plaats vindt, de camper parkeren. We drinken nog wat en gaan naar het stadion. Bij de ticketoffice krijgen we 2 pasjes zodat we de komende 3 dagen het stadion in en uit kunnen lopen. Er zijn 3 soorten wedstrijden, ten eerste de belangrijkste natuurlijk het scheren, daarnaast is er een wedstrijd Woolhandling en Woolpressing. Vandaag zijn voor alle wedstrijden de jongeren aan de beurt. Eind van de middag is de finale van de jongste categorie. De jongste deelnemer is 10 jaar, hij is als eerste klaar met het scheren van 2 schapen. Maar uiteindelijk wordt hij vierde want een scheerder krijgt punten voor 3 onderdelen van het scheren. 1 de scheertijd ( time ) 2 niet dicht genoeg over de huid geschoren ( board ) 3 verwondingen ( pen ).
Na deze finale is het middagprogramma afgelopen en gaan we naar Ian en Jenna. Er is ook nog een avondprogramma maar dat slaan we over want de komende dagen zullen we nog genoeg te zien krijgen. Bij Ian en Jenna is het erg gezellig en Jenna heeft weer heerlijk gekookt. Iedereen gaat op tijd naar bed, Jenna moet er 3 uur weer uit om in de bakkerij te gaan werken en Ian heeft het ook erg druk op z'n werk. Als wij morgen op staan zullen ze alle 2 al naar hun werk zijn en daarom spreken we af dat we zaterdag nog even langs komen.
Vrijdag 6 maart.
Als we opstaan zijn Ian en Jenna al weg. We douchen ons en na het ontbijt vertrekken we naar Masterton. We gaan eerst kijken waar we vanavond kunnen staan met de camper. We vinden een mooi plekje en geven dit door aan Jos en Lineke. Daarna gaan we even koffie drinken in de bakkerij, 10 o'clock cookie bakery, waar Jenna werkt. Het ziet er erg leuk uit in de bakkerij en ze hebben ook al veel prijzen gewonnen. We drinken koffie en thee met een tompouce. Er werken nogal wat mensen van Nederlandse afkomst in de bakkerij en er is veel gebak dat we ook in Nederland tegenkomen. De tompouce smaakt iets anders als in Nederland maar is wel erg lekker. Als we bij de Golden Shears aankomen zijn de scheerwedstrijden al volop aan de gang. De intermediate Shearers zijn bezig met de halve finale, daarna komen de veteranen aan de beurt, Jos zou willen dat hij ook zo goed kon scheren als deze oude mannen, hij zal echt een poosje moeten oefenen. Vervolgens zijn de voorronden van de Open Shearing, nu komen de echte toppers aan de beurt en wordt er echt ongelooflijk snel geschoren. De 30 besten van de open shearing scheren vanavond de volgende ronde. Ondertussen zijn Jos en Lineke ook aangekomen in Masterton. Als zij bij het stadion aankomen lopen we even naar binnen en we mogen even achter het podium kijken en er is iemand van de organisatie die ons uitleg geeft. We gaan wat eten en zijn weer op tijd terug voor het avondprogramma. Alle onderdelen komen deze avond aan bod wat leuk is voor Jos en Lineke. Het begint met het Woolpressing de baal moet nu 170 kg wegen (normaal is het 160 kg). Daarna komen de beste 30 scheerders aan bod waarvan er 12 doorgaan naar de halve finale. Vervolgens is er een wedstrijd woolhandling tussen NZ en Australië. Bij woolhandling gaat het erom de kortere en vuile wol te scheiden van de lange wol. De lange wol levert het meeste geld op. Het team van Australië wint. Ten slotte is er nog de finale van de veteranen. Na deze leuke avond zoeken we een vrije campingplaats op en drinken nog wat.
Zaterdag 7 maart.
Na het ontbijt drinken we samen met Jos en Lineke nog een kopje koffie en thee en maken wat foto's. We wensen elkaar nog een heel goed vervolg van onze vakanties. Jos en Linke gaan nu naar Wellington en wij gaan nog een dagje naar de Golden Shears. Als we om half 11 in het stadion aankomen zijn de scheerwedstrijden al weer volop bezig, er zijn wedstrijden voor allerlei cups en in de loop van de middag zijn de halve finales. Vanavond zijn de belangrijkste finales als afsluiting van de Golden Shears. Om 2 uur gaan we naar Ian en Jenna, we drinken wat en kijken ondertussen met een schuin oog naar een cricketwedstrijd. Ian en Jenna zijn een beetje sport fanaten. Ian en Jos willen buiten nog een balletje slaan, Ian heeft een apparaat waarmee je cricketballen kun afschieten. Als alles staat opgesteld begint het te druppelen en het gaat steeds harder regenen, uiteindelijk moeten we onze poging om wat cricketballen te slaan opgeven. Ian heeft een menscave (bij hoge uitzondering mogen vandaag de vrouwen ook mee…) en daar gaan we nog wat kletsen en naar het vervolg van de cricketwedstrijd kijken. Ian probeert de spelregels van cricket uit te leggen maar het blijft een lastig te begrijpen sport. Tegen half 5 nemen we afscheid van Ian en Jenna en wie weet ontmoeten we elkaar nog een keer in Nederland. Het is in ieder geval geweldig zulke mensen te ontmoeten en we zullen proberen toch op de een of andere manier contact te houden.
Na wat gegeten te hebben zijn we om 6 uur weer in het stadion voor het avondprogramma. De avond begin met 2 ronden nationale scheerwedstrijden. Daarna is er een wedstrijd tussen NZ en Australië. Er moeten per scheerder 6 merinos en 6 vleesschapen geschoren worden. De Australiërs hebben meer ervaring in het scheren van merinos en dat is duidelijk te zien. Als de vleesschapen aan de beurt zijn is de voorsprong van de Aussies al zo groot dat de Kiwi's dit niet meer kunnen inhalen. Na deze interland is de finale van het woolhandling. Als klapstuk is er tenslotte de finale van het open shearing. Het fenomeen David Fagan, 16 keer winnaar van de Golden Shears en daarnaast nog winnaar van enkele honderden titels doet niet mee, hij werd 7de in de halve final. De winnaar van de Golden Shears wordt Gavin Mutch, voor het eerst in de geschiedenis een niet Nieuw-Zeelandse winnaar, Gavin is namelijk een Schot. Prachtig slot van een paar mooie dagen.
Zondag 8 maart.
We gaan van Masterton naar Ashhurst. We beginnen aan onze laatste week in NZ, de tijd is snel gegaan. Voor deze laatste week hebben we nog geen plan. We hebben 2 opties, maandag moet Jos iemand bellen die zou bekijken of Jos kan aansluiten bij een cursus schapenscheren als dat niet kan dan rijden we de Matawatu Scenic Route. En gaan dan vrijdagavond misschien naar een rugbywedstrijd.
Vanmiddag zetten weer foto's en een verslag online.

Het is ook erg leuk om van jullie reacties te krijgen op onze verslagen. We krijgen steeds een mailtje als er een reactie is geplaatst en genieten daar enorm van. Dus iedereen BEDANKT!

• 08 Maart 2015 - 23:42

Johan En Janny:

Hee Jos en Maja,

Weer een heel verhaal! Alle verslagen bij elkaar is al een heel boek geworden... ik zeg : uitgeven !
    Begrijpen we het nu goed, dat het NZ er alweer bijna op zit? Als dat zo is, nog een hele fijne week iig !
    Jullie kunnen terugkijken op een prachtige reis, zeg!!
    Laatste weekend van mei hebben we een huisje geboekt op Tholen bij de Oesterdam. We komen jullie dan ook opzoeken hoor ! Tot dan !

Groeten,
    J+J

• 15 Maart 2015 - 20:03

Hannie En Frans:

Weer mooie verhalen zeg .
    schitterende foto's.
    Nog even genieten en dan zit het er weer .
    nog veel plezier en tot gauw .
    goede reis terug .

• 23 Maart 2015 - 11:11

Jan/addie:

Weer mooie verhalen en foto's
    Geniet er nog even van en goede reis terug
    Jullie hebben veel gezien en genoten maar wij ook een beetje van de verhalen en foto's
    groeten jan/addie