22e/23e week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Maja - WaarBenJij.nu 22e/23e week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Maja - WaarBenJij.nu

22e/23e week Nieuw Zeeland

Door: Jos Leemreijze

Blijf op de hoogte en volg Maja

17 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Maandag 9 maart.
We rijden nog even terug naar Ashhurst want gisteren was het niet helemaal gelukt om het verslag online te zetten dus dat doen we vandaag en we skypen nog even met het thuisfront. Jos belt nog met Vanessa McAllister om te vragen of er een mogelijkheid is om nog ergens aan te sluiten bij lessen in het scheren van schapen. Vanessa werkt voor Primary ITO, een organisatie die cursussen op het gebied van landbouw verzorgt. We hadden Vanessa ontmoet tijdens de Golden Shear. Vanessa belooft haar best te doen en neemt nog contact met ons op. We gaan de Manawatu Scenic Route rijden. De route is prachtig maar ook erg afgelegen en op onze telefoons hebben we weinig tot geen bereik. We horen dus niet veel meer van Vanessa, eind van de middag hebben we even contact. Dus er wordt nog steeds actie ondernomen op de vraag van Jos. We overnachten in Rangiwahia op het Rangiwahia Domain.
Dinsdag 10 maart.
De afgelopen dagen was het weer iets minder, gelukkig wel overwegend droog, je kunt merken dat het najaar wordt. Vandaag is het echter weer warm en zonnig. Echt grote plannen hebben we ook niet meer en het wel of niet doorgaan van het scheren weerhoudt ons ervan om grote afstanden af te leggen. We hebben gezegd dat we in de buurt van Palmerston North zitten dus daar blijven we in de buurt. In Palmerston North is vrijdag ook een leuke rugbywedstrijd die we eventueel willen gaan bekijken. We rijden vandaag richting Mangaweka, de omgeving is weer prachtig maar je komt hier weinig toeristen tegen, deze omgeving ligt gewoon niet op een toeristische route maar is echt wel de moeite waard. De camping Awestone vlak voor Mangaweka schijnt bijzonder mooi te zijn, nog voor 12 uur zijn we bij de camping die inderdaad op een prachtig plekje ligt. De camping ligt in de kom van een rivier met steile krijtachtige rotsen waar nog regelmatig stenen vanaf rollen. Volgens de informatie op de camping hoeven we ons echter geen zorgen te maken als we ’s nachts het gerommel van de vallende stenen horen, we zitten veilig aan de ander kant van de rivier. We besluiten hier te blijven. We bekijken de omgeving, werken wat aan het verslag en Maja probeert wat foto's, waarvan we er ondertussen zo'n 6000 van hebben, te ordenen. Ondertussen worden we, nu door iemand anders, nog een keer gebeld over het scheren. De vrouw, Aria, vraagt wat precies de bedoeling is. Ze geeft aan dat de kans klein is dat Jos nog ergens kan gaan scheren maar ze zal kijken wat mogelijk is. Rond half 8 krijgen we een berichtje dat het scheren er niet meer inzit, jammer. Aria stelt voor om nog een keer terug te komen naar NZ voor het scheren, vooruit daar zullen we over nadenken.
Woensdag 11 maart.
We verlaten onze prachtige camping en rijden via Highway 1 richting Hunterville waar we een wandeling maken in het Bruce Park. Het is een wandeling van een half uur maar wij doen er anderhalf uur over omdat we toch niet helemaal goed liepen maar och zo kom je weer leuke dingen tegen. Dankzij de omweg zien we prachtige paddenstoelen, die van kabouter Spillebeen…. Hierna stoppen we voor de lunch bij Simpsons Scenic Reserve. We pakken nu de Stormy Point Route en stoppen bij het Vinegar Hill Domain, wat een mooie plek is, we besluiten hier te blijven en te overnachten. Alweer een campground in de bocht van de rivier met de steile kalkrotsen aan de overkant. Eigenlijk kost deze campground NZD 6,- per persoon maar er is geen box waar je kunt betalen en ook de dame die normaal ‘s morgens langs komt om het geld op te halen hebben we niet gezien. Morgen rijden we richting Feilding.
Donderdag 12 maart.
We rijden vandaag verder over de Stormy Point Route en we stoppen natuurlijk bij Stormy Point, hier heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. Jammer dat het geen helder weer is want vanaf dit punt kun je bij helder weer Mount Taranaki zien. We besluiten om via het binnenland naar de Peep-o-day Route te rijden dit is wel een risico want het zijn allemaal gravelroads en borden staan er niet veel. Het is echter prachtig, we rijden langzaam over de gravelroad, de omgeving maakt de rit meer dan de moeite waard. Er lopen hier erg veel schapen een er zijn prachtige boerderijen. Op de Peep-o-day Route rijden we eerst naar Peep-o-day Point. Deze hoge plek is zo genoemd omdat je op dit punt ’s morgens de zon het eerst ziet opkomen. Afgelopen 2 dagen hebben we in het gebied tussen Palmerston North en Waiouru rond gereden, een prachtig gebied, groene heuvels vol schapen en koeien, het echte NZ. Via de Peep-o-day Route rijden we naar Feilding. Bij de I-site vragen we of ze voor onze tickets uit kunnen printen voor een rugbywedstrijd. Morgenavond spelen de Hurricanes uit Wellington, tegen de Blues uit Auckland, hun 4e wedstrijd van de nieuwe competitie. Ze spelen in Palmerston North i.p.v. Wellington omdat in Wellington het WK cricket gespeeld wordt. Beide teams zijn ook nog eens aartsrivalen, zelfs de man bij de I-site is enthousiast, dus hopelijk wordt het een leuke wedstrijd. Morgen zijn er nog wat leuke dingen te doen, daar vragen we even naar en het is allemaal vlak bij. De man raadt ons aan om naar het Coach House Museum te gaan wat ook doen. Een klein museum met allerlei soorten koetsen en veel oude landbouwmachines en tractors van het merk John Deere. Erg leuk om te zien en erg vriendelijke mensen. We hadden ook nog geïnformeerd naar een camping. De camping in Feilding staat erg slecht aangeschreven, we kunnen beter naar Bulls rijden daar is een betere camping. Na het bezoek aan het museum stappen we even een Farmland binnen, die is er naast en rijden vervolgens naar Bulls.
Vrijdag 13 maart.
We staan op tijd op want om 9 uur is er een boerenmarkt en daarna gaan we naar de veemarkt, de grootste van NZ. De boerenmarkt is maar klein en er worden hoofdzakelijk verse producten verkocht. De mascotte van Hurricanes komt nog even langs om de wedstrijd van vanavond te promoten. Na de boerenmarkt gaan we naar de veemarkt. Een wat oudere schapenhouder doet de rondleiding wat erg leuk is want zo iemand weet toch wat extra's. Na de rondleiding eten we wat in de kantine van de sales yards. Het lijkt allemaal veel op de veemarkt die we op het Zuidereiland zagen. Na de veemarkt gaat Maja naar de kapper, als haar haar weer goed zit rijden we naar Palmerston North voor de rugbywedstrijd, de camping is niet ver van het stadion dus we lopen er naartoe. In het stadion kunnen 15000 toeschouwers, als de wedstrijd begint is het stadion maar voor driekwart gevuld. De Hurricanes winnen met 30 tegen 23 maar zover Jos het kon bekijken waren de Blues niet veel minder. Na deze wedstrijd staan de Hurricanes bovenaan in de competitie en de Blues onderaan. Het is wel heel leuk om een rugbywedstrijd in NZ te bezoeken want hier is dat toch wel de meest favoriete sport.
Zaterdag 14 maart.
In Palmerston North bezoeken we het rugbymuseum daarna gaan we naar Briscoes een winkelketen in huishoudelijke artikelen. Margaret Scott die we bij New Plymouth hadden bezocht en ontmoet hadden op de Wanganui River, heeft schilderingen gemaakt die op bepaalde producten afgedrukt zijn. We willen kijken of we daar wat van kunnen kopen, maar we kunnen niets vinden. Wel zijn we er achter gekomen wie de producten levert, kijken of we daar wat mee kunnen. We vertrekken richting Rotorua we zullen wel zien hoever we komen. De rit is prachtig en we stoppen vaak om foto's te maken. Onderweg beleven we ook nog een emotioneel moment, we rijden langs een afrastering waar honderden paar schoenen hangen en Maja besluit om haar wandelschoenen erbij te hangen. We realiseren ons dat onze reis door NZ er nu bijna op zit en dat bezorgt ons een week gevoel. Het feit dat we weer naar huis gaan is ook leuk maar NZ achter ons laten is toch ook heel wat want al met al is het een geweldig land. We besluiten om tot Raetihi te rijden volgens de kaart toch een redelijke plaats en de bedoeling was dat we uit gingen eten. Maja gaat wat lezen en Jos verkent de omgeving. In Raetihi is één restaurant dat 's avonds alleen open is als je een tafel bespreekt anders sluiten ze om 4 uur en nu is het al later, gelukkig is de kleine supermarkt nog wel open en kunnen we zelf koken.
Zondag 15 maart.
We vervolgen onze weg naar Rotorua. We rijden via de oostkant van Lake Taupo naar Rotorua omdat we die weg nog niet gehad hebben het is maar een klein stukje langer. Rond de middag zijn we in Rotorua en we gaan naar een Top 10 Holiday camping. De middag besteden we aan het wassen van camper, die is na al die weken behoorlijk vuil en als de camper schoon is gaan we nog een poosje in een Hotpool zitten.
Na een heerlijke douche gaan we uit eten. We belanden in een Ierse pub waar we lekker eten, Jos bestelt 2 lamb shanks met enkele flinke glazen Kilkenny's.
Maandag 16 maart.
Als we opstaan regent het, gisteravond is het weer slechter geworden. NZ krijgt nog een staartje mee van de cycloon Pam maar het hele slechte weer dat ze voorspeld hebben blijft gelukkig achterwege. We rijden naar Jeroen en Lorraine waar we onze camper in gaan leveren. Daar aangekomen gaan we eerst onze koffers inpakken het valt niet mee om alles ingepakt te krijgen maar ten slotte lukt het. Door de cycloon Pam schijnen de golven aan de kust geweldig groot te zijn, we besluiten daarom om naar Whakatane te rijden om te gaan kijken en inderdaad zijn de golven erg groot. Terug in Rotoma brengen we onze laatste nacht door in de camper. We hebben er een geweldige tijd in gehad.
Dinsdag 17 maart.
De laatste spulletjes worden ingepakt en we maken de binnenkant van de camper goed schoon. Daarna even snel douchen. We hebben nog tijd om gezellig wat te drinken met Jeroen en Lorraine, we zijn ontzettend blij dat we de camper hebben kunnen huren want achteraf gezien is met een camper door NZ reizen echt ideaal. We bedanken Jeroen en Lorraine voor de goede tips die we van hun mee hadden gekregen en voor hun gastvrijheid. Lorraine brengt ons naar de bushalte en om kwart over 12 vertrekken we richting het vliegveld in Auckland waar we tegen 5 uur aankomen. Ons vliegtuig vertrekt vannacht om 1.35 uur dus het wordt een lange zit. Op naar Langkawi, een eiland in Maleisië.

KIA ORA Nieuw Zeeland, we hebben enorm genoten en zullen het gaan missen.