Gisborne 1e week - Reisverslag uit Rere, Nieuw Zeeland van Maja - WaarBenJij.nu Gisborne 1e week - Reisverslag uit Rere, Nieuw Zeeland van Maja - WaarBenJij.nu

Gisborne 1e week

Door: jos leemreijze

Blijf op de hoogte en volg Maja

06 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Rere

Gisborne 1

Maandag 6 oktober.
Na afscheid genomen te hebben van Mike en Reawyn zijn we naar Gisborne gereden naar Grant en Kerry Hickling om bij hun op de boerderij te gaan werken. Onderweg hebben we erg veel regen gehad, dus hebben we maar goed door gereden en weinig gestopt. Maar opschieten is er in NZ niet bij want een highway is gewoon een tweebaansweg en dan kom je onderweg ook gewoon oneway bridges tegen. Ook de hoeveelheid bochten in NZ is niet te tellen je mag 100 km per uur rijden maar als je gemiddeld 60 km per uur rijdt dan houd het wel op. Grant en Kerry wonen in Rere, het pad naar de boerderij begint naast de Rere Falls. Om 4 uur kwamen we aan bij Grant en Kerry. We maakten kennis met hen en met de oudste dochter Lauren, die 2 weken vrij had, maar normaal woont ze in Wellington waar ze studeert voor binnenhuisarchitect. Naast Lauren zijn er nog 2 dochters maar die wonen ook niet meer thuis. Kerry liet zien waar ons verblijf is, we hebben een eigen verblijfje naast de boerderij, het heeft een badkamer een tussenstuk met een eenpersoonsbed en een slaapkamer met een tweepersoonsbed. Nadat we ons een beetje hadden gesetteld, zijn we gaan eten en hebben we nader kennis gemaakt. De volgende dag zouden we boompjes gaan planten. Op een perceel moesten duizend boompjes ( struiken) geplant worden. Het perceel zal daarna 1 of 2 jaar niet beweidt worden en daarna zullen de boompjes, fodder trees, iedere keer kort gevreten worden door de schapen of runderen. Het is een soort experiment.
Dinsdag 7 oktober.
Even iets over de boerderij, het bedrijf heet The Falls Station en heeft een oppervlakte van 592 ha, er lopen een kleine 3000 ooien voor de productie van slachtlammeren, de wol is weinig waard. Verder lopen er een kleine 200 zoogkoeien.
Al het vee krijgt alleen maar gras, er wordt geen krachtvoer gegeven. Alles gaat weg voor de slacht, lammeren, stieren, slachtkoeien en slachtooien. Momenteel levert al het slachtvee goed geld op door de grote vraag vanuit Azië. De runderen zijn overwegend van het ras Aberdeen Angus en de schapen overwegend Romney's.
Het gebied rond Gisborne is erg ruig en niet geschikt voor melkvee vandaar schapen en mestvee. Dichtbij Gisborne is het wel vlak en daar zie je meer akkerbouw, fruitteelt en wijngaarden.
Ieder morgen ontbijten we om 7 uur en tegen 8 uur beginnen we. Vanmorgen ging Grant en ik eerst een paar groepen stieren verweiden en Maja ging met Kerry en Lauren de boompjes op de truck laden en begonnen alvast met het planten. Voor het verweiden nam Grant 4 honden mee van het ras Huntaway, de honden heten Bo, Bruce, Spike en Max, Bound de 5de hond bleef thuis omdat hij eigenlijk te oud is. Het is ongelooflijk hoe goed de honden zijn, zonder de honden zou het verweiden een onmogelijke opgaaf zijn. Toen we klaar waren met het verweiden zijn we de dames gaan helpen en tegen 3 uur waren we klaar met planten en zijn we weer terug gegaan naar de boerderij. Er was hard gewerkt dus het was genoeg voor vandaag, op het terras hebben we nog genoten van een paar flesjes Heineken en de dames van een wijntje.
Woensdag 8 oktober
Er moest een groepje schapen geschoren worden, 26 in totaal en Jos zou die scheren eerst op de manier zoals wij dat doen in Nederland en daarna op de kiwiway ze noemen dat ook soms de Bowenway. Godfrey Bowen heeft een revolutionaire manier van scheren ontwikkeld wat toch wel sneller en makkelijker gaat. In 1953 vestigde Bowen een wereldrecord, hij schoor in 9 uur 456 schapen. Een groot deel van zijn leven heeft Bowen zich ingezet om zijn manier van scheren aan anderen te leren.
Eerst werd alles klaar gezet, messen geslepen, schapen klaar gezet en Jos schoor het eerste schaap, dat ging maar matig want de apparatuur is gemaakt om te scheren op de Bowenway dus de voor Jos normale manier ging niet super. Daarna schoor Grant een schaap en Jos besloot de rest ook maar op de Bowenway te scheren wat niet meeviel. Toen het lunchtijd was waren de eerste 15 geschoren.
Vol goede moed werd begonnen aan de rest en gelukkig kwam het eind in zicht en met nog 1 schaap te gaan kwamen ook Maja en Lauren even kijken. Maja en Lauren hadden wat stieren verweid en 2 schapen opgehaald. Zonder dat Jos het gezien had, hadden Maja en Lauren de 2 schapen bij het laatste schaap gezet. Maja vroeg Jos hoeveel schapen moet je nog, nou gelukkig nog maar 1 dus dat was even opkijken toen Jos het laatste schaap wilde pakken en er 3 schapen in het hok zaten.
Uiteindelijk zijn toch alle schapen geschoren. Er werden ook nog 2 schapen geslacht voor eigen consumptie en werden er ook nog 3 afgemaakt want die waren erg slecht en daar viel toch niets meer aan te verdienen de beste stukken vlees van die 3 werd er af gesneden en de rest was dog food. Het goede vlees werd naar een slager gebracht. ’s Avonds hebben we Grant en Kerry een nieuw kaartspelletje geleerd: Remy. Het was voor hen wel erg wennen aan de Nederlandse kaarten, wat betekenen die H, V en J ook alweer?
Donderdag 9 oktober
's Ochtends hebben we samen met Kerry de moestuin aangepakt. Kerry heeft een verhoogde moestuin, erg handig. Bijna alles moest eruit, er moest gespit worden en er moest nog wat grond bij komen. Al met al een ochtend werk, maar uiteindelijk was alles klaar en Kerry was erg blij dat alles er weer zo netjes uit zag. Jos heeft ook nog 5 aardappels gepoot maar dan wel netjes in een aardappelbed. Bijzonder vond Kerry dat en nou maar hopen dat ze ook een beetje willen groeien.
's Middags zijn we met z'n tweetjes naar Gisborne gegaan, daar hebben we wat rond gekeken, gewandeld langs de binnenhaven, een ijsje gegeten en in een winkel waar ze producten verkochten van echte Nieuw-Zeelandse wol, pantoffels gekocht voor Maja en 3 paar hele dikke sokken voor Jos. Alles kwam uit NZ of Australië maar de pantoffels waren wel in elkaar gezet in China. Hopelijk nu geen koude voeten meer want huizen isoleren en centrale verwarming daar zijn ze hier nog niet echt mee bezig waarschijnlijk is het hier nooit echt koud. Maar goed hier dragen ze allemaal wel pantoffels of dikke sokken en wij nu ook.
Vrijdag 10 oktober
's Ochtends hebben Maja en ik distels gespoten. Grant had 2 rugspuiten maar 1 deed het niet dus gingen we met 1 rugspuit op pad. Rond de boerderij hebben we het meeste gehad maar toen we bijna klaar waren begon het net te regenen het was maar een bui maar toch jammer. Volgende week maar kijken of het toch allemaal gelukt is anders nog maar een keer. Na de lunch hebben we het laatste restje opgespoten. Lauren ging na de lunch naar Wellington want maandag moet ze weer aan de slag op de universiteit. Grant en Kerry moesten naar Gisborne voor een conferentie en zouden daar ook overnachten, ze hebben daar pas een huis gekocht.
We zijn dus een nachtje alleen op de boerderij maar dat komt wel goed. Maja gaat wat spullen wassen en ik heb tijd om een verslag te maken zodat jullie allemaal weer een beetje op de hoogte zijn.

• 11 Oktober 2014 - 06:57

Yvonne Scheepers:

Hallo Jos en Maja,

Eindelijk al je verslagen gelezen en de foto's bekeken. Wat zijn jullie actief zeg! Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en ook de foto's illustreren goed hoe mooi het allemaal is. Heel veel plezier met het vervolg van jullie reis. Ik heb nu alleen maar nog meer zin gekregen om naar Wellington te gaan.

Hartelijke groeten,
    Yvonne

• 13 Oktober 2014 - 21:26

Anjo:

Mooie verhalen, leuk om te lezen. Foto's zijn ook erg mooi. Zo kunnen wij alles een beetje mee beleven. Leuk dat boerenleven daar.
    Veel groetjes van Martin en Anjo.