4e week Japan - Reisverslag uit Osaka, Japan van Maja - WaarBenJij.nu 4e week Japan - Reisverslag uit Osaka, Japan van Maja - WaarBenJij.nu

4e week Japan

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Maja

06 Juli 2023 | Japan, Osaka

Woensdag 28 juni.

Misschien toch een minder goed idee om in de camper te overnachten het was een beetje erg warm afgelopen nacht. Rond 6.00 uur worden we wakker, Maja gaat even naar het toilet en zet bij terugkomst toch even de dakventilator aan van de camper er blaast een heerlijk verkoelend windje de camper in. We durfden de ventilator niet heel de nacht aan te zetten want we waren bang dat die te veel stroom zou gebruiken. Om 7.00 uur zijn we opgestaan en hebben we heerlijke (Amerikaanse) pancakes gegeten bij het MOC café in het treinstation. Daarna zijn we naar Kyoto gereden.Onderweg was er een file, zodat we er 2 keer zolang over deden dan we hadden verwacht. Het was gelukkig niet zo heel ver en om 11.00 uur hadden we al een parkeerplaats gevonden vlak bij ons hotel. We willen onze camper hier laten staan tot we terug zijn van de Kumono Kodo. Dat is pas volgende week zaterdag en op deze parkeerplaats voelt dat niet goed. Al snel vinden we een bewaakte parkeerplaats en we besluiten om de camper daar te stallen.We worden naar een overdekte plaats gebracht en Maja schrikt zich een hoedje als ze een raar geluid hoort…. Deze parkeerplaats was iets lager dan onze camper en ze rijdt voorzichtig weer achteruit.We kunnen niet zien of er schade is maar dat kan bijna niet missen…. Afijn, de camper krijgt een plekje vlak bij de ingang waar het wel hoog genoeg is. We brengen onze bagage naar het hotel en gaan op zoek naar Ian en Jenna die ook al in Kyoto zijn. We ontmoeten hen bij een treinstation in Kyoto bij de Starbucks.

Daarna hebben we samen het Ninja en Samoerai museum bezocht. Voor we naar binnen mochten hebben we eerst bij Mc Donalds gegeten. In het museum keten we een rondleiding en werd er veel verteld over het ontstaan en verschil tussen de Samurai (adel) en de Ninja (boeren). We hebben zelfs een wedstrijd gedaan wie er de meeste punten kon scoren met een Ninja ster. We waren alle vier geen ster hierin…. Na het museum zijn we naar de foodmarket gegaan. Hier kun je werkelijk van alles eten: vis, vlees, en ijs, maar wel anders dan in Nederland hoor! We proberen wat verschillende dingen en gaan dan naar het hotel terug. Daar aangekomen in Maja het trekkerstent van de oplader kwijt, dat ligt vast nog bij het restaurantje waar we vanochtend koffie hebben gedronken. We lopen er snel naar toe, maar helaas geen stekkertje. Weer terug in het hotel bleek het bewuste stekkertje toch gewoon in haar tas te zitten.

Nog even wat eten en drinken in een Aziatisch restaurant (India) en dan ins het tijd om naar bed te gaan.

Donderdag 29 juni,

We zijn om 7.30 uur opgestaanen gingen om 8.00 uur ontbijten Inn een leuk restaurantje. We hebben een dagkaart voor de tram gekocht.

Samen met Jenna en Ian hebben we het Kyoto bamboebos bezocht. Bamboe Forest Arashiyama. Hier konden we ook een tuin bezoeken en een kleine theeceremonie doen. Daarna gingen we op zoek naar de apen in het monkyeforrest. Met de tram en de bus zijn we naar de andere kant van de stad gereisd om de Gouden Tempel te zien. Die is echt heel mooi. Niet ver Daan vandaan hebben we in een piepklein restaurantje gegeten. Ze hadden er heerlijke noedelsoep.

Na het eten willen we naar Fushini Inari shrine 10.000 Gates. Bij de bushalte waren we aan het tobben, welke bus moeten we nou pakken. Een Japanse vrouw sprak Jenna aan en wilde weten waar we naar toe wilden. Uiteindelijk was dat duidelijk en ons werd het ook duidelijk dat ze ons hierbij wilde helpen want het was nog niet eenvoudig. Ze reisde met onze mee en heeft ons bijna helemaal afgezet bij de 10.000 Gates. We vermoeden dat ze er in de buurt woonde.

Naar Fushini Inari Shrine 10.000 gates erg zwaar, het was een hele beklimming om de top te bereiken en het was erg warm.

Terug richting Hotel was ook nog vrij ingewikkeld. We hebben wat gegetenin een station in Kyoto dichtbij Sons hotel.

Rond 20.00 uur waren we terug in het hotel. Moe en voldaan zijn we naar bed gegaan.

Vrijdag 30 juni.

Vandaag uitgeslapen en pas om 9.00 uur ontbijt.

Jenna wilde naar de ‘Pokémon store’ dus daar naar toe, toch iets aparts, wij zouden daar zelf nooit naar toe gaan.

Daarna gingen we met de bus naar de wijk Gion, deze wijk is al wat ouder maar in die wijk wonen nog ongeveer 200 Geisha’s. En er zijn veel eettentjes en restaurantjes, maar Geisha’s hebben we niet gezien. We besluiten vanavond naar een voorstelling te gaan waar ook Geisha’s in voorkomen.

Na Gion weer richting hotel en onderweg wat gegeten, we hadden al wat gezien dus dat was makkelijk.

Terug in het hotel hebben we de spullen uitgezocht om mee te nemen op de Kumano Kodo.

Het teveel aan spullen terug naar de camper gebracht en we hebben ook het teveel aan spullen van Jenna en Ian in de camper gezet, we willen niet teveel meenemen op onze wandeltocht. Bij de camper nog eens naar de schade gekeken. Nadat we een trapje kregen konden we pas zien dat het luikje op het dak kapot was. Uiteindelijk konden we na gebruik van Google Translate de eigenaar vragen om het gat met tape dicht te plakken.

We vertrekken om 17.00 uur weer uit het hotel om naar een Japans theater stuk te gaan kijken. Het begint om 18.00 uur en het zijn 7 onderdelen over Japanse gebruiken of tradities.

1. Chanoyu, the way of tea, het serveren en drinken van thee.
  2. Koto music, het nationale muziek instrument van Japan, snaarinstrument met 13 snaren.
  3. Ikebana bloemschikken, ikebana betekent levende bloemen
  4. Bugaku dans, hoofdzakelijk aan het hof van de keizer uitgevoerd, deze vorm van dans is beïnvloed door gebruiken van het Aziatische vaste land. De dans maakt gebruik van opzienbarende kostuums, stijlvolle bewegingen en traditionele muziek genaamd gagaku.
  5. Kyogen komedie, soort komisch toneelstukje waarbij gebruik gemaakt wordt van fysieke humor, woordspelingen en absurde dingen.
  6. Kyomai dans, verfijnde vorm van zang en dans. Ontstaan in Kyoto in de zeventiende en achttiende eeuw. Bestemd voor een klein publiek.
  7. Bunraku poppentheater, verhalen vertellen m.b.v. poppen die vaak door meerdere mensen worden bewogen. Ontstaan in de Edo periode van 1603 tot 1867, een relatief vredige periode.

De voorstelling duurde een uur daarna lekker gegeten en naar bed, Morgen naar Tanabe waar de Kumano Kodo begint.

Zaterdag 1 juli,

Vandaag naar Tanabe en daarna naar Takijiri-oji voor het begin van de Kumano Kodo, waar we morgen aan beginnen.

Om 8.00 uur vertrekken we uit het hotel wel pakken we nog snel een bekertje koffie mee.

Vanuit het metrostation bij ons hotel gaan we naar Kyoto centraal station daar pakken we de trein naar het station Osaka-Umeda, hier ontbijten we bij de Starbucks, vandaar met de bus naar Tanabe en toen nog een bus naar Takijiri-oji. Waar we rond 15.00 uur aankomen. Er is een winkeltje, een informatie centrum en een soort van herberg waar denk ik 4 tot 8 personen kunnen overnachten. We gaan naar de herberg en checken in daarna drinkenwe wat en spelen een spelletje Qwixx nog voor 18.00 uur staat het avondeten op tafel. Na het eten maken we de 5 spelletjes Qwixx af, Jos wint en we gaan om 20 uur naar bed. Morgen wordt het spannend en waarschijnlijk zwaar. We willen om 6.30 uur opstaan en om 7.00 uur ontbijten. Het heeft bijna heel de dag geregend, hopelijk is het morgen droog.

Zondag 2 juli,

Om 6.00 uur gaat het alarm af, soort brandmelder de eigenaar van de herberg komt naar boven zet het alarm uit en zegt sorry. We zijn wel gelijk goed wakker en zo te zien is het droog. Het wordt vandaag een prachtige dag, eigenlijk een beetje te warm. Om 8.00 uur starten we met lopen en we lopen naar Tsugizakura-oji een afstand van 16.8 km. Na een half uur lopen we al te puffen, de Kumano Kodo is zwaarder dan de Camino in Spanje. We lopen vandaag 16.8 km en zijn echt versleten. De natuur is prachtig, bekijk de foto’s en geniet. Door het warme weer en het zware parcours nemen we ruime pauzes. Onderweg komen we geregeld andere hikers tegen, uit Australië, Tsjechië, de VS en Japan natuurlijk. Na bijna 8 uur wandelen komen we bijna bij onze bestemming. 140 meter er voor is een barretje en we vinden dat we wel een koud biertje verdiend hebben. De eigenaar is een Fransman en het is even erg gezellig.

Na het biertje melden we ons in de herberg waar we overnachten, de eigenaresse laat onze slaapplekken zien en de rest van de herberg waar we gebruik van maken. Voor het eten douchen en baden we ons nog even, heerlijk. Daarna genieten we van een uitgebreide overheerlijke maaltijd, echt super. Als we klaar zijn met eten, het is al na 20 uur, gaan Ian en Jenna douchen en baden. Maja gaat wat lezen en Jos werkt het verslag bij. We doen dit al op bed want we zijn toch wel moe. Morgen wordt het 21,7 km wandelen naar Hongu Taisha, het parcours schijnt minder zwaar te zijn en het wordt iets bewolkter hopelijk wel droog, we wachten af, het was een erg zware dag maar wel heel leuk en mooi.

Maandag 3 juli.

We staan om 6.15 uur op, aankleden, opruimen en om 6.45 uur zitten we aan een fantastisch ontbijt echt geweldig, we krijgen ook nog een heerlijk lunchpakket mee. We nemen afscheid van onze gastvrouw en gastheer, echt geweldig was het hier.

Vandaag wandelen we naar Kumano Hongu Taisha, de afstand is bijna 4 km langer maar het is inderdaad iets minder zwaar, maar vlakke stukken om te wandelen, zijn hier niet veel.

Het wandelen is nog steeds zwaar, we doen er ongeveer net zo lang over als gisteren ondanks de grotere afstand.

We wandelen veel door de bossen en omdat het iets minder zwaar is heb je ook meer tijd om van de natuur te genieten. De natuur lijkt een beetje op Nieuw- Zeeland, erg groen en veel varens. Groen betekent wel veel regen maar gelukkig is het vandaag heel de dag droog. Bekijk de foto’s en geniet zoals wij ook gedaan hebben.

Iets over over 16.00 uur komen we aan in Kumano Hongu Taisha, er is een groot informatie centrum, maar dat bezoeken we morgen.

We gaan naar onze herberg checken in en gaan eerst even heerlijk douchen.

In ons verblijf kunnen we niet eten en morgen ook niet ontbijten, dus na het douchen gaan we het dorpje in en een restaurantje opzoeken. Veel is dicht op maandag maar uiteindelijk vinden we wat. We eten en drinken wat en gaan daarna terug naar de herberg. Maja en Jenna hadden een was in de wasmachine gedaan, deze is ondertussen klaar maar moet nu nog eerst even in de droger. In de tussentijd doen wij een spelletje Qwixx.

Iets over achten gaat de was uit de droger en vannacht moet die op de kamer maar verder drogen. Maja gaat wat lezen, valt al gauw in slaap en Jos werkt verder aan het verslag.

Dinsdag 4 juli.

Lotte is jarig, dat missen we maar als we thuis komen maken we dat wel goed.

Vandaag doen we rustig aan, eigenlijk wordt dit een soort van rustdag we staan ook pas om 8.00 uur op. Via Whatsapp hebben we Lotte gefeliciteerd en als we thuis komen vieren we haar verjaardag nog maar een keer.

We gaan eerst ontbijten in Hongu het duurt even voor we wat geschikts gevonden hebben maar het lukt. We bekijken nog wat dingen in Hongu en laten ons inschrijven als een ‘dual pilgrim’ we krijgen een certificaat omdat we de Kumano Kodo en de Camino gelopen hebben, in ieder geval voor het grootste gedeelte. Je moet het wel aan kunnen tonen. Het feit dat je een dual pelgrim bent wordt ook nog met een kleine plechtigheid bevestigd. We moeten op een bepaald ritme op een gong slaan en na de plechtigheid krijgen we nog een presentje.

Tegen de middag vertrekken we naar Kumano Yunomine waar we overnachten in een (jeugd) herberg van J-Hoppers. Het is een wandeling van ruim 3 km, we lopen er 1 uur en 20 minuten over. De timing van het lopen is niet geweldig bijna het heetst van de dag, het is 34 graden, gelukkig lopen we veel door het bos wat toch een aantal graden scheelt. En het is een erg stijle klim.

We gaan naar Yunomine voor de onsen maar als we aankomen blijkt dat deze gesloten zijn vanwege de hoge temperatuur, het water is te warm. We gaan ergens wat eten en drinken en om 15.00 uur checken we in bij onze herberg. We rusten een poosje want bij de airco is het heerlijk.

Ian gaat eieren koken in een hete bron vlak bij de herberg, 10 minuten in het hete water en ze zouden goed moeten zijn en dat is ook zo.

De eieren zijn lekker maar waarschijnlijk te vers want ze pellen erg lastig. Terug in de herberg relaxen we, we drinken wat lezen wat en Jos werkt het verslag bij.

Rond een uur of 18.00 gaat iedereen eten, we krijgen een bentobox daar zitten allerlei hapjes in en je eet er rijst bij. Na het eten ruimen alles weer netjes op, wat we gebruikt hebben moet we ook zelf afwassen.

Jenna en Ian gaan na het eten douchen, wij blijven nog even zitten en Jos neemt nog een blikje Kumano Kodo bier, dat smaakt ook erg lekker. Een Japanse jongen komt bij ons zitten en begint een heel gesprek, een Australisch (of uit Tasmanië ) meisje mengt zich ook in het gesprek. De Japanse jongen had management gestudeerd maar had z’n studie niet afgemaakt en hij werkte nu in een ‘sake brewery’. Hij sprak matig Engels, we hadden het erover hoe dat toch komt. Japanners zijn verlegen, Japanners mogen geen fouten maken en de intonatie van de Japanse taal is heel anders dan een Europese taal. Engels lezen en schrijven gaat goed maar spreken is een probleem, hij vertelde dat zelfs docenten die Engels gaven soms zelf nauwelijks Engels konden spreken. Verder hebben we het gehad over muziek, het weer en sake.

Tegen 20.00 uur zocht iedereen zo’n beetje z’n bed weer op.

Morgen met de bus weer terug naar Hongu en daar verder met de Kumano Kodo.

Woensdag 5 juli.

Na een goed ontbijt nemen we om 8.00 uur de bus terug naar Hongu.

Van uit Hongu lopen naar Koguchi, een afstand van 13 km. Het is een fijne wandeling. Nog steeds niet vlak maar veel minder stijl dan afgelopen dagen. En het is ook zeker 10 graden minder warm dan gisteren en dat is ook erg prettig, het is bewolkt en het dreigt wel te gaan regenen.

Rond 12.00 uur lunchen we en tegen 13.30 uur zijn we in Koguchi, lekker vlot gelopen. We bellen de Japanse Inn (ryokan) waar we overnachten, om 14.30 uur komen ze ons ophalen, in de tussentijd drinken we wat en rusten we een beetje uit. Ondertussen is het gaan regenen en dat blijft het de komende uren doen. Om 14.15 uur zijn ze er al, naar de Inn rijden duurt ongeveer een half uur. De Inn is een verbouwde school, het ziet er modern uit. We checken in, bij binnenkomst moeten we onze schoenen uit doen en slippers aan doen, dat is in Japan op de meeste plekken zo. Vaak heb je voor het toilet weer aparte slippers en hier heb je dan weer aparte slippers om naar het restaurant te gaan want dan moet je even een klein stukje naar buiten.

Er is hier ook een onsen waar Maja en ik gretig gebruik van maken, heerlijk zo'n warm bad, mannen en vrouwen wel gescheiden. Het is een heel ritueel baden in een Onsen maar heerlijk.

Na het heerlijke bad gaan we even relaxen.

Om 18.00 uur krijgen we een heerlijke maaltijd voor geschoteld na het eten blijven we nog poosje zitten en kletsen wat, dat kan ook wel want we zijn de enige gasten voor wie ze hebben gekookt. Bij de receptie eten we nog een heerlijk ijsje en vervolgens gaan we richting slaapverblijf.

Morgen wordt waarschijnlijk een zware dag want we beginnen met een hele steile lange klim maar als het pad is als vandaag moet het goed komen.

Donderdag 6 juli.

0m 6.30 uur gaat de wekker want om 7.00 uur is het ontbijt. Om 7.40 uur worden we met een busje terug gebracht naar Koguchi waar we verder gaan met de laatste etappe van de Kumano Kodo. De etappe is 14 km, maar waarschijnlijk de zwaarste van allemaal. Er zit een hele lange steile klim en afdaling in en verder is de etappe ook niet echt vlak. Na de start gaat de route al snel berg op, na 2 uur klimmen nemen we even een rustpauze en denken dat het allemaal wel meevalt want tot nu toe loopt het allemaal wel lekker.

Na de rustpauze blijkt al snel dat we ons een beetje vergist hadden want nu krijgen we het echte werk voorgeschoteld. Het wordt een aantal uren flink afzien. Het weer werkt gelukkig wel mee, het zonnetje schijnt en de temperatuur is redelijk en zeker onder de bomen is het niet al te warm.

Ondanks het afzien genieten we van de wandeling en de prachtige natuur.

Om 15.10 uur komen we aan in Nachi Taisha waar we gelijk onze herberg opzoeken.

We drinken eerst een paar biertjes op het volbrengen van onze tocht, iedereen had toch wel tegen deze laatste etappe op gezien, Maja wou deze eigenlijk niet lopen. Maar het is iedereen toch gelukt en daar zijn we best een beetje trots op. Jenna en Ian vonden het ook erg zwaar en die zijn qua wandelen toch wel wat gewend.

In onze herberg is ook weer een onsen waar Maja en ik weer heerlijk gebruik van maken, dit is ook weer zo’n goed gebruik van de Japanners heerlijk zo’n onsen na een lange wandeling.

Om 18.00 uur eten we en na het eten verkennen we Nachi Taisha misschien is er barretje waar we het vieren van het volbrengen van onze wandeltocht kunnen voortzetten. Helaas in Nachi Taisha is niet veel te beleven, dan maar op tijd naar bed en misschien morgen in Nachikatsuura een barretje zoeken.

• 08 Juli 2023 - 21:25

Lineke Kodde:

Wat ben ik jaloers Geweldig om dit allemaal te doen en te ervaren.

• 09 Juli 2023 - 22:12

Ellen Boumans :

Wat een belevenissen. Zo te zien en vooral te lezen is het toch nog goed gekomen zonder veel voorbereiding van jullie reis!

• 11 Juli 2023 - 10:43

Janny:

Wat maken jullie een prachtige reis in dat bijzondere Japan! Heel mooi dat we op deze manier een beetje met jullie "mee" mogen reizen! Veel plezier nog verder!