3e week in Japan - Reisverslag uit Osaka, Japan van Maja - WaarBenJij.nu 3e week in Japan - Reisverslag uit Osaka, Japan van Maja - WaarBenJij.nu

3e week in Japan

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Maja

29 Juni 2023 | Japan, Osaka

Woensdag 21 juni.

Vandaag gaan we naar Onomichi van hieruit willen we overmorgen 70 km gaan fietsen over 6 bruggen en 6 eilanden. Naar het eerste eiland gaan we met een veerpontje. Naar Onomichi is maar 80 km rijden dus we zijn er op tijd. We parkeren ergens onze camper en gaan dan de zaken regelen voor onze fietstocht. De fietstocht wordt geregeld en gelijk vinden we een parkeerplek voor onze camper, bij de haven, naast de plek waar we de fiets huren.

We wandelen een route door Onomichi de 25 tempels route. We bezoeken ze niet allemaal, dat zou wel erg veel zijn. Als we bij een gesloten tempel staan komen twee dames terug en zeggen dat we de deur best open mogen maken. We zien dan een prachtige tempel met veel bling-bling. Als we terug komen bij de haven gaan we relaxen bij een plek waar oude havenloodsen zijn omgebouwd voor hotel, horeca en wat hippe winkeltjes. We bestellen er een veel te dure koffie en thee…... We gaan met onze drankjes langs de haven zitten waar Maja haar boek leest en Jos verder gaat met het verslag van de vakantie. De tijd vordert het wordt langzaam etenstijd, ondertussen is het ook een beetje kouder geworden.‘s Avonds eten we bij de Italiaan, een pizza na al dat Japanse eten smaakt best lekker.

Op tijd naar bed, zodat we uitgerust zijn voor de fietstocht van morgen.

Donderdag 22 juni.

Vandaag gaan we de Shimanani Kaido fietsen. Een route van 75 km van Onomichi naar Imabari. We staan op tijd op want 75 km is toch wel een eind en zeker in Japan. We halen de fietsen, het regent een klein beetje en het is een beetje druilerig weer maar gelukkig is het niet koud.

Tot het begin van de middag blijft het regenen en daarna wordt het droog. Naar het eerste van de 6 eilanden gaan we met een pontje de rest gaat over 6 bruggen, al met al is het best zwaar en nu erg nat, 75 km fietsen. Bekijk de foto’s en oordeel zelf. Het mistige scenario gaf ook wel weer iets bijzonders.

De komende dagen zullen onze billen nog wel een beetje gevoelig zijn.

Bij het eindpunt leveren we onze fiets weer in en pakken de bus terug naar Onomichi. We nemen eerst een heerlijke douche bij de verbouwde havenloodsen en gaan daarna nog maar een keer naar de Italiaan want de pizza’s smaakten gisteren wel erg lekker. Dan naar bed en heerlijk slapen.

Vrijdag 23 juni.

We staan redelijk op tijd op en een man van het fietsenverhuur bedrijf komt al even kijken of we al klaar zijn om te vertrekken. We zeggen 8.00 uur vertrekken we. Om 8.00 uur is de man er dus weer, hij helpt ons met het afrekenen van de parkeerkosten, 4000 yen, dat is ongeveer 26 euro voor bijna 48 uur en hij loodst ons weer veilig de weg op. We gaan naar Okayama, we willen daar Okoyama Castle bezoeken en Korakuen Garden. Een rustig programma voor vandaag, op tijd een overnachtingsplaats opzoeken en even rust nemen. Kasteel Okayama heeft de bijnaam ‘kraaiennest’ vanwegezijn zwarte muren. Na de verwoesting in de tweede Wereldoorlog werd het 16de-eeuwse gebouw in 1966 exact gereconstrueerd. Japanners legden al voor onze jaartelling zaken uiterst nauwkeurig vast zodat ze de originele bouwtekeningen konden gebruiken. We beginnen met het bezoeken van het kasteel, tijdens onze rondgang door het Kasteel komen we een plek tegen waar je je kunt laten hullen in een kimono en dat kun je dan weer vast leggen met foto’s. Voor z’n tweeën neemt dat 40 minuten in beslag maar het kan pas om 14.00 uur. Dat komt mooi uit, zo hebben we voldoende tijd om de tuin Koraku-ente bezoeken, één van de 3 grote tuinen in Japan.

Het is de eerste tuin in Japan die werd voorzien van grote gazons. De aanleg van de tuinen werd gestart in 1687 en het geheel was klaar in 1700. De tuin ziet er, in grote lijnen, nu nog steeds zo uit als die toen was aangelegd.

De tuin is inderdaad prachtig en we genieten ervan. Tegen 14.00 uur zijn we terug in het kasteel voor een heel leuke verkleed partij. Op de foto’s zien jullie het resultaat. Na een klein uurtje bedanken we de vrouw die ons hielp met de verkleedpartij, het was weer een leuke ervaring. Daarna zoeken we de camper op en gaan richting onze overnachtingsplaats. Dat wordt Okucho-Toyohara Campground, als we aankomen zijn we de enige, gelukkig komt er vlak na ons een groep van 7 jonge Japanners en dat brengt wat leven in de brouwerij. We gaan wat relaxen Jos werkt het verslag bij, Maja gaat wat lezen en begint daarna met het eten. Het is nog vrij lang licht maar om 19.45 uur is het toch echt donker. We hebben alle twee een lange broek aan gedaan en een shirt met lange mouwen want er zitten in Japan wel veel beestjes die prikken. Koud is het absoluut niet maar zo tegen 20.30 uur zoeken we de binnenkant van de camper op. Heerlijk dagje zo en onze buren maken nog steeds een vrolijk geluid en Bruce Springsteen klinkt uit Maja der telefoon.

Zaterdag 24 juni.

Rond een uur of 7 worden we langzaam wakker en ook onze buren laten zich al weer horen. Voor 8 uur horen we al een auto weg rijden en als we opstaan zijn de laatste 2 van de groep Japanners bijna klaar met inpakken.

We nemen een vluchtig ontbijt en vertrekken ook,vandaag rijden we richting Kobe onderweg komen we Himeji Castle tegen, ook wel ‘White Heron Castle’ genoemd. We hebben al een aantal kastelen gehad maar deze is bijzonder.

Dit kasteel is nooit belegerd, afgebrand of gebombardeerd, daardoor is het kasteel met z’n bijgebouwen, als één van de weinigen in Japan zo goed bewaard gebleven, al met al reden genoeg om ook dit kasteel te bezoeken.

Het hoofdgebouw is gebouwd in 1601 en vanaf begin 20ste eeuw zijn er restauraties uitgevoerd.

Het kasteel is inderdaad schitterend, de bijbehorende tuin, Koko-en, bezoeken we ook en we nemen daar deel aan de thee-ceremonie. Groene thee met zoetigheden erbij, leuk maar niet bijzonder. Na ons bezoek rijden we verder richting Kobe waar we rond 15.30 uur arriveren op de door ons uit gekozen camping. Bij de ingang komt een man naar ons toe en vraagt of we gereserveerd hebben, nee dus. Oei de camping is vol maar hij gaat proberen of hij ons bij een andere camping kan onderbrengen, die van z’n zus, maar die is ook vol. Sorry zegt de man geen tent, maar we hebben een camper en geen tent. Dan moet ik nog even kijken zegt de man en uiteindelijk krijgen we het laatste plekje op de camping. We installeren de camper, de luifel gaat uit, stoelen en tafeltje naar buiten en eerst even wat drinken. Daarna volgt een uitgebreide douche. Terug bij de camper gaat Maja wat lezen en Jos werkt het verslag bij. Maja maakt voor ons allebei 2 heerlijke uitsmijters en met een biertje en cola erbij zijn we weer voldaan. Voor we gaan slapen doen we nog 5 spelletjes Qwixx de eerste is gelijk en de volgende 4 wint Jos ondertussen genieten we van de gezellige drukte om ons heen.

Zondag 25 juni.

We staan tegen 8.00 uur op en gaan eerst lekker ontbijten. Rond 9.00 uur rijden we de camping af richting Osaka dat maar een kleine 50km verder ligt. De routeplanner brengt ons naar een parkeerplaats midden in Osaka en even hebben we overwogen op die parkeerplaats te overnachten maar bij nader inzien lijkt 2 nachten in een hotel toch een betere optie.

Osaka is een stad met ruim 2,7 miljoen inwoners en in de driehoek Kobe, Kyoto en Nara, waar Osaka precies in ligt wonen meer dan 20 miljoen mensen.

Vlak bij de parkeerplaats vinden we een geschikt hotel, het Sarasa hotel, we boeken een kamer en vanaf 15.00 uur kunnen we in checken.

De prijs valt ook nog wel mee 20.000 yen voor 2 nachten met ontbijt, iets meer dan 120 euro.In Osaka is van alles te zien en te beleven. Het is een erg levendige stad. We lopen door overdekte straten waar allerlei dingen te koop zijn, veel producten die uit de zee komen en heel veel dingen die je direct kunt opeten. We hadden al wat gegeten aan het begin van onze tocht door Osaka maar achteraf gezien hadden we dat niet moeten doen. Later lopen we langs het water, de grachten, daar zijn veel barretjes, gelegenheden livemuziek en straat optredens. Voor een goede indruk, bekijk de foto’s. Tegen 16.00 uur checken we in bij het hotel, we gaan weer heerlijk douchen en relaxen. Als we het hotel weer verlaten om wat te gaan eten loopt het al tegen 19.00 uur. We besluiten vlak bij het hotel wat te gaan eten. Na een heerlijke maaltijd gaan we weer terug naar het hotel. Na 5 spelletjes Qwixx waarvan Maja er 4 wint wordt het weer bedtijd. Morgen hebben we af afgesproken met Ian en Jenna om 9.00 uur ontmoeten we elkaar bij het Osaka-Umeda station.

Maandag 26 juni.

We staan om 7.00 uur op en na een goed ontbijt pakken we de metro naar Osaka-Umeda Station waar we Ian en Jenna uit Nieuw-Zeeland weer ontmoeten. Het was 5 jaar geleden dat we hen voor het laatst gezien hadden. Het is heerlijk om elkaar weer te zien en we hebben elkaar veel te vertellen. Tussen alle gesprekken door gaan we naar Minoh wat vlak bij Osaka ligt, daar bezoeken we een natuurpark en een waterval, Minoh Quasi Nationl Park, niet indruk wekkend maar wel relaxed en zo kunnen we gezellig bijkletsen.

Daarna gaan we naar Minoh Beer dit is de enige brouwerij die uitsluitend gerund wordt door vrouwen. De zussen Oshita begonnen in 1997 met brouwen, daartoe aangezet door hun vader. Onderweg naar de brouwerij eten we in het kleinste restaurantje wat we tot nu toe zijn tegengekomen. Er was plek voor 4 personen, maar het eten was heerlijk.

De brouwerij viel een beetje tegen maar het bier was lekker. Tijdens het bier drinken konden we weer lekker bijkletsen.

Terug in Osaka bezoeken we Umeda Skybuilding, 180 meter hoog, van waaruit je over de hele stad kunt kijken. In de wijk Dotombori, langs het kanaal gaan we nog lekker eten.

Het was een heerlijk dagje. Naast wat leuke dingen gedaan te hebben was het weerzien van Ian en Jenna toch wel weer ontzettend leuk. Morgen naar Nara.

Dinsdag 27 juni.

Na een heerlijk ontbijt gaan we naar Nara, het is druk onderweg en we staan ook nog een poosje in een file. Tegen 10.00 uur zijn we bij het station in Nara gearriveerd en we parkeren de bus er vlak naast. We lopen naar de ingang van het station en daar staat Ian al te wachten en even later komt ook Jenna.Zij waren met de trein gekomen. We overleggen even wat we zullen gaan doen. We willen naar het ‘deerpark’ en naar 2 grote Buddha beelden gaan kijken, de beelden behoren tot de grootste Buddha beelden in Japan één ervan is van brons en dat is het grootste bronzen beeld ( 52 feet ) in Japan. Het houten gebouw waar de Buddha in staat is het grootste houten gebouw ter wereld.

De Buddha’s zijn mooi om te zien maar bij de herten hebben we zo onze vraagtekens, er lopen 1200 herten in het park ze zij super tam en worden volop gevoerd. Je kunt speciale koekjes kopen en die aan de herten geven.

Van het gras dat er in het park groeit kunnen volgens ons de herten niet leven.

Na de Buddha’s en de herten bezoeken we de wijk Naramachi, wat het oude gedeelte van Nara is, de wijk valt een beetje tegen maar we hebben er wel lekker gegeten. Met de bus gaan we terug naar het station waar we bij de Starbucks nog wat drinken, Ian en Jenna gaan terug naar Osaka en morgen zien we elkaar weer in Kyoto. Maja en ik lopen Nara in en we gaan wat drinken en relaxen in café Etranger. Ondertussen verdiept Maja zich in de papieren over de Kumano Kodo die ze Ian gekregen heeft, ze zet o.a. de overnachtingsplaatsen op een kaart en Jos werkt het verslag weer bij.

We verlaten het café en gaan richting camper, het begint al donker te worden, onderweg eten we nog wat, we hebben toch besloten om in de camper te slapen of dat een goed idee is weten we morgen. We gebruiken de sanitaire voorzieningen van het station.

• 01 Juli 2023 - 12:34

Henk Nijboer:

Hoi Jos en Maja,

Ik heb jullie uitgebreide verslagen met veel plezier gelezen. Krijg zo wel een aardig beeld van jullie belevenissen. Indrukwekkend allemaal. Vooral Hiroshima lijkt me wel heel bijzonder om mee te maken.

Nog een heel fijn vervolg van jullie reis gewenst.

Groetjes,

Henk