De eerste week in Japan - Reisverslag uit Takayama, Japan van Maja - WaarBenJij.nu De eerste week in Japan - Reisverslag uit Takayama, Japan van Maja - WaarBenJij.nu

De eerste week in Japan

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Maja

14 Juni 2023 | Japan, Takayama

Reisverslag Japan

Dinsdagmiddag 6 juni zijn we vertrokken naar Japan, Lotte bracht ons naar het vliegveld in Brussel. De vliegreis verliep voorspoedig en via een tussenstop in Dubai kwamen we woensdag 17.20 uur aan in Tokyo-Narita daar werden we door een medewerker van het camperverhuur bedrijf opgehaald.

Onze eerste nacht brachten we door in het gastenverblijf van de camperverhuurder. We sliepen op een matrasje op de grond en de deuren en ramen hadden de traditionele papieren ramen.

Donderdag 8 juni

De reis was redelijk vermoeiend maar onze eerste nacht in Japan was nog niet direct een succes. We moeten nog een beetje acclimatiseren en waren alweer vroeg wakker. De jonge Poolse eigenaar hielp ons met de camper en na een uitgebreide inspectie en uitleg werden de papieren in orde gebracht en konden we vertrekken. Onze eerste bestemming was Kouan campground aan Lake Motosuko ten noorden van Mount Fuji. Halverwege de middag zouden we daar kunnen zijn maar door wat navigatie fouten werd dat begin van de avond. In Japan rijden ze links en dat was ook weer even wennen.

Na ingecheckt te hebben zochten we een plekje op de camping tussen de bomen, intussen was het zachtjes gaan regenen. Onderweg hadden we gelukkig boodschappen gedaan dus nadat wat gegeten en gedronken hadden en nog een spelletje Qwixx, gingen we op tijd slapen.

In Japan is het erg vroeg donker, 19.00 uur, maar daardoor is het ook erg vroeg weer licht, om 04.00 uur begint het al te schemeren.

De regen die in het begin van de avond was begonnen hield heel de nacht aan en was soms erg heftig.

Vrijdag 9 juni

In de loop van de morgen stopte de regen gelukkig. De tweede nacht in Japan was aanmerkelijk beter ondanks de vele regen die op de camper kletterde. Na het ontbijt besloten we om naar Motosu te wandelen, het was ruim een uur lopen. We hoopten daar wat inkopen te kunnen doen maar dat viel tegen. Dat wordt vanavond en morgenochtend een beetje anders dan normaal maar goed dat was het toch al. Een restaurantje zag er uitnodigend uit en we aten daar erg lekkere noodle soep.

We wilden nog een toetje eten maar dat was er niet, met koffie en thee werd de maaltijd afgesloten. Op de terugweg vlak bij de camping zagen we een bord dat aangaf de route naar een uitkijkpunt over het meer en naar Mount Fuji. We vermoeden al dat het steil naar boven zou gaan maar omdat we nog wat moeten trainen voor de Kumano Kodo besloten we het toch te doen. Het was inderdaad een pittige klim.

Boven gekomen riep Jos, Mount Fuji, Maja dacht dat het een grapje was maar het bovenste deel van Mount Fuji stak parmantig boven de wolken uit, op deze manier werd onze inspanning volop beloond.

Beneden gekomen was Mount Fuji niet meer te zien.

Bij camper gekomen drinken we eerst wat en rusten een beetje uit. Om half zeven gaan we lekker douchen want om 7 uur gaan die dicht. Om 7.20 uur gaat Maja wentelteefjes bakken en is het intussen donker geworden. het stokbrood dat we hadden gekocht moest eert geweekt worden en daarna gebakken of opgewarmd in de soep. We hebben geen barbecue en ook geen soep, dus wentelteefjes leek een goed alternatief. Met een beetje suiker smaakte dat ook goed.

Erg laat zal het vanavond niet worden.

Zaterdag 10 juni

Inderdaad gisteren op tijd naar bed, vanmorgen vroeg wakker om 5.00 uur gaat Jos naar het toilet en het is al hartstikke licht. Jos loopt naar het meer en Mount Fuji is bijna volledig zichtbaar dus gauw even naar de camper om de telefoon te gaan halen voor een foto. Terug in bed lig ik eerst een poosje wakker maar val uiteindelijk toch in slaap. Om 9.00 uur maakt Maja me wakker, tijd om op te staan. De afspraak was dat je 10.00 uur van de camping af moest zijn maar dat haalden we niet helemaal, 10.15 uur vertrokken we richting Matsumoto. Toen was Mt. Fuji alweer achter de wolken verdwenen.

We gaan naar Matsumoto voor Matsumoto Castle. In Japan zijn nog een aantal kastelen die gebouwd zijn tussen 1550 en 1650, dit kasteel is gebouwd in 1593 en 1594. Onderweg eten we heerlijke noodle soup met verse wilde groenten, Bij Matsumoto nemen we de verkeerde afslag maar daardoor rijden we langs een groot winkelcentrum waar Maja gelijk stopt om boodschappen te doen.

We rijden terug en zetten de camper op de plek waar we overnachten, een parkeerplaats met toiletgebouw bij een groot park. Het is nog maar 14.30 uur eigenlijk hebben we nog tijd genoeg om het Kasteel te bezoeken. We gaan op pad het is ruim 3 km lopen en achteraf gezien een heel pittige wandeling.

Het kasteel is mooi en geeft ook een indruk van de krijgslust van de Japanners, er zijn allerlei wapens in soorten en maten.

De wandeling terug naar de camping is weer net zo pittig en terug bij de camper moeten we toch een beetje uitrusten, eigenlijk hebben we geen zin om te koken dus eten we alleen een boterham.

Zondag 11 juni

Na een goede nachtrust willen we naarKamikochi daar schijnt de natuur bijzonder mooi te zijn en we willen daar gaan wandelen.

Onderweg blijkt de weg naar Kamikochi afgesloten en besluiten we naar Takayama te gaan dat ook op ons lijstje stond. Onderweg doen we weer een paar boodschappen. In Takayama bezoeken we het Hida Minzoku Mura Folk Village, een openluchtmuseum met oude boerderijen en ambachtshuizen, erg mooi. Na dit bezoek gaan we op zoek naar onze slaapplek, dit keer zetten we onze camper in een park, Het Shiroyama Park, dicht bij het centrum van Takayama. Voor we voor het eten gaan zorgen lopen we eerst het park rond wat een wandeling is van 45 minuten. We komen 2 groepjes Nederlanders tegen wat even een gezellig praatje op levert. We eten rijst, groene asperges en Jacobs schelpen. We bellen ook met het thuisfront en zo te horen gaat het overal goed, het is erg warm in Nederland.

We gaan op tijd naar bed want morgenochtend willen we om 6.30 uur opstaan om de ochtendmarkt te bezoeken.

Maandag 12 juni

We staan op tijd op en gaan naar de ochtendmarkt. Volgens mij hebben Maja en ik daar een hele voorstelling van maar die blijkt niet te kloppen. De markt bestaat uit twee gedeelten, het eerste deel is leeg en op het andere gedeelte staan maar een paar kraampjes. We lopen daarna naar het oude stadsgedeelte het is echt mooi kleine zwarte houten huisjes waar vroeger gezinnen woonden maar nu zijn omgebouwd naar winkeltjes, restaurantjes etc. We zien een bordje naar een ander ochtend markt en besluiten daar te gaan kijken. Deze is wat groter en kopen we bij één van de kraampjes een soort bitterballen gemaakt van o.a. inktvis. We hadden nog niet ontbeten maar de ergste honger is nu gestild, de bitterballen waren trouwens erg heet maar wel lekker. Het is nog stil maar na een tijdje wordt het toch wat drukker, ook de eetgelegenheden openen langzaam hun deuren en we gaan in een naar onze ogen japans restaurantje een ontbijtje eten. Het meubilair is in ieder geval voor kleine mensen.

Na de brunch lopen we van het oude gedeelte van de stad naar het nieuwe gedeelte, dat valt wat tegen. We besluiten om terug te gaan naar de camper om wat te drinken en te relaxen. Eind van de middag willen we terug gaan naar het oude gedeelte van de stad om Hida Beef (steak) te gaan eten.

Het is vlees van het Waygu rund ( zwart en niet al te groot ). Hida is een plaats vlak bij Takayama, het vlees wat daar dus vandaan komt noemen ze Hida beef. Het vlees van het Waygu rund is zo bijzonder omdat het gemarmerd vlees is, in het vlees zitten dunne laagjes vet wat het vlees bijzonder mals maakt en een bijzondere smaak geeft.

Na wat gerust te hebben gaan we terug naar het centrum van Takayama om te gaan eten. We lopen langs het tourist office en besluiten of ze ons kunnen helpen bij de planning van de komende twee dagen. Morgen gaan we naar Kamikochi, een natuurpark waar je wandelt door de prachtige natuur van de Japanse Alpen. Ik vertelde dat de tunnel naar Kamikochi was afgesloten, de man die ons hielp zei dat je met de auto niet meer in Kamikochi kan komen maar dat je een shuttlebus moest nemen. Hij vertelde hoe we dat moesten doen dus dat was geregeld. Overmorgen willen we naar Shirakawa-go (Ogimachi) dat zijn 3 oude dorpjes met huizen in ‘The Gassho style’ (het dak is stijl en doet denken aan biddende handen) heel veel van die huizen zijn nu een soort ‘bed and breakfast’. We willen in zo’n huis een nachtje slapen, inclusief avondeten en ontbijt. Alleen je moet dit van tevoren reserveren. De man van de Tourist Office regelt dat voor ons dus we gaan ervan uit dat het goed komt. We gaan nu Hida Beef eten en het is echt ontzettend lekker. Na het eten gaan we naar een Onsen, dit is een soort badhuis/sauna. We hebben ons al een paar dagen niet gedoucht dus het is wel nodig. We gaan naar het Green Hotel, ons aanbevolen door de man in het informatiecentrum. Het wassen en badderen duurt ongeveer 1,5 uur en super schoon komen we weer op onze slaapplek aan, we waren met de camper naar het Green Hotel gegaan. Aangekomen in het park poetsen we onze tanden, doen nog een spelletje en gaan heerlijk slapen.

Dinsdag 13 juni

Vandaag gaan we naar Kamikochi, we staan op tijd op, met de camper rijden we naar een soort van busstation en via de shuttlebus zijn we mooi op tijd in Kamikochi. We staan versteld van de schoonheid van het gebied maar ik ga ervan uit dat de foto’s genoeg zeggen.

Wat ons wel opvalt dat de mensen hier, allemaal relaxed, open staan voor een gesprek. We praten met een aantal Japanners, een Chinees en een Nederlander. Terug op onze slaapplek wandelen we nog naar het oude centrum van Takayama eten daar ‘ramen’ (soort noodle soup). Wandelen weer terug, doen nog een paar spelletjes, die Jos allemaal wint en gaan voldaan naar bed.

• 14 Juni 2023 - 11:43

Lineke En Jos:

Wat heerlijk weer om mee te mogen genieten met jullie reis! Heel veel plezier! Wij genieten met volle teugen van het strandleven in Dishoek!

• 14 Juni 2023 - 17:34

M_klaasse@upcmail.nl:

Hoi Jos en Maja wat een mooie foto's en we genieten met jullie mee.

Liefs Mary, Stein en Petra.