Gisborne 2e week - Reisverslag uit Rere, Nieuw Zeeland van Maja - WaarBenJij.nu Gisborne 2e week - Reisverslag uit Rere, Nieuw Zeeland van Maja - WaarBenJij.nu

Gisborne 2e week

Door: jos leemreijze

Blijf op de hoogte en volg Maja

19 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Rere

Zaterdag 11 oktober.
Het was erg rustig op de boerderij we waren maar met z'n tweetjes. We zijn om 8 uur opgestaan en begonnen met een ontbijtje. Daarna nog wat op internet bekeken en tegen 10 uur zijn we in de tuin gaan werken. Grant kwam vroeger thuis dan we hadden gedacht, hij kwam om 10.30 uur thuis, eerst maar even koffie en thee gedronken en daarna met z'n drieën 2 groepen stieren verweid. 's Middags hebben we een schaap geslacht dat de baarmoeder eruit had. That sheep became dogfood. Het schaap had een levend lam, er liep ook nog een jaarling dat een dood had, dus dat schaap gevangen en het lam van het dode schaap erbij gedaan wat uiteindelijk gelukt is. De rest van de dag rustig aangedaan en Kerry kwam om 19.15 uur thuis en had wat te eten meegenomen.
Zondag 12 oktober.
Vandaag was het een rustig dagje, erg relaxt. We zijn pas om 9 uur opgestaan het was uiteindelijk weekend, zelf ontbijt gemaakt. Na het ontbijt is Maja rustig wat gaan lezen en Jos heeft wat onkruid verwijdert uit de tuin. Na de lunch zijn we gaan wandelen eerst naar de verharde weg daar zijn de Rere Falls en daarna naar de Slide Rock, dat is een natuurlijke glijbaan over rotsen, zomers moet het er redelijk druk zijn maar nu was er niemand. We hadden ook het fototoestel meegenomen, dus konden we foto's maken. We hebben al met al 5 km gelopen.
Even een verbetering het ras schapen dat ze hier hebben is Coopworth, ze zijn gefokt uit de Romney en de Border Leicester. Het ras is ontwikkeld op Lincoln University in Canterbury NZ, vooral om de vruchtbaarheid te verhogen. Het is een vlees-wol ras.
Niet al het vlees van de schapen is naar de slager gegaan een deel is bewaard om worst van te maken, dat hebben we eind van de middag gedaan. Het was een gezellige boel het maken en vooral het gehannes met de darm waar de worst in moest gaf allerlei bij gedachten die niets te maken hadden met het maken van worst.
Maandag 13 oktober.
Vanmorgen was het erg koud 3 graden boven nul met vorst aan de grond, de ramen van de auto's waren bevroren. Gelukkig was het prachtig weer en werd het uiteindelijk ruim 20 graden. Tot donderdag hebben we prachtig weer gehad en 's nachts is het niet meer zo koud geweest. We hebben maandag heel de dag distels gespoten. Grant ging met de honden een groep stieren op halen om een aantal ervan te wegen. Hij dacht erover om een aantal te verkopen omdat de vleesprijzen op dit moment erg hoog zijn, uiteindelijk heeft hij ze toch niet verkocht. De melkprijs is momenteel met 50% gedaald omdat China op dit moment geen melkpoeder importeert wat een strop is voor de melkveehouders.
Het opdrijven van de stieren met de honden was mooi om te zien. Bij de buren waren ze met de honden een groep van 650 jaarlingen (schapen) aan het opdrijven want die moesten woensdag geschoren worden. Ook dit was leuk om te zien vanaf ons plekje hoog op de heuvels.
Dinsdag 14 oktober.
Vandaag hebben we weer een hele dag distels gespoten. Op zich is dit niet het leukste werk maar het is prachtig weer, een schitterende omgeving en met z'n tweetjes is het best gezellig en Maja rijdt op de bike wat erg goed lukt, kijk maar op de foto.
Woensdag 15 oktober.
Vanmorgen zijn we naar de buren gegaan om naar het scheren te gaan kijken, de buurvrouw Kathy liep met ons mee om alles uit te leggen en ze vertelde ook veel over de boerderij en de schapen. Er was een groep van 10 personen aan het scheren, 5 scheerders, 4 dames die de wol opruimden en 1 man die de wol in balen persten van 200 kilo. Ongelooflijk hoe die mannen kunnen scheren, als ik dat zo bekijk kan ik er niks van. Sommige van die mannen waren hier om te oefenen voor een wedstrijd aanstaande vrijdag en zaterdag in Gisborne, wij gaan daar ook naar toe. Er is dan een landbouwbeurs met allerlei activiteiten.
We vroegen aan Kathy wanneer ze klaar zouden zijn met het scheren, nog voor lunch zei ze. Uiteindelijk waren ze iets over 12 uur klaar met scheren, ze waren om 7 uur begonnen. Op één scheerder na bestond de groep uit Maori's. De rest van de dag hebben we het perceel waar nog wat distels gespoten moesten worden afgemaakt en 's avonds hebben we gebarbecued, een biertje en wijn gedronken. Het was heerlijk weer en 's nachts is het ook niet meer zo koud.
Donderdag 16 oktober.
Maja heeft Kerry geholpen in de tuin en Jos heeft samen met Grant een gat uitgegraven en de bekisting gemaakt om een ruimte te maken waar de kunstmest in gestort kan worden. Ze strooien hier alleen fosfor en sulfaat, dit bevordert de groei van klaver, die er dan weer voor zorgt dat er voldoende stikstof in de grond zit voor het gras.
Vrijdag 17 oktober.
Kerry rijdt normaal 2 x per dag met de schoolbus, 's ochtends vertrekt ze tegen half 8, dus als Kerry met de schoolbus rijdt ontbijten we om half 7. Vandaag konden we iets langer op bed blijven liggen want ze hoeft niet met de schoolbus te rijden en we gaan naar Gisborne naar de A&P Spring Show dit lijkt op wat vroeger de Thoolse Dagen waren maar dan iets groter. Op de heenweg hebben we wat oponthoud omdat er 2 bomen over de weg zijn gevallen. Gelukkig heeft één van de boeren een kettingzaag opgehaald en is de klus door alle mannen snel geklaard. Grant vertelde dat er vroeger veel veekeuringen waren maar dat onderdeel is bijna helemaal verdwenen. Nu was er een grote kermis, waar we niet geweest zijn, heel veel met paarden, allerlei kraampjes, landbouwmachines en tractoren. Maar ook een belangrijk onderdeel was het kampioenschap schapenscheren en het kampioenschap woolhandling. Veel goede scheerders uit NZ waren aanwezig want er vielen leuke geldprijzen te winnen, de winnaar kreeg 1000 dollar, toch aardig meegenomen. Tijdens het stieren rijden werd er door het publiek heel wat gelachen als de berijder met zijn billen op het gras terecht kwam. 's Ochtends had Grant nog betonmatten gehaald die hebben we 's avonds gelegd.
Zaterdag 18 oktober
Vandaag zijn we weer naar Gisborne gegaan, gezellig dagje, en vooral de finales van het woolhandling en het schapenscheren waren leuk.
Voor de finale moesten de scheerders 20 schapen scheren, de winnaar deed er er 15,5 minuten over, ongelooflijk. De winnaar was Dion Smith.
's Avond zijn we naar vrienden van Grant en Kerry gegaan daar hebben we naar de rugbywedstrijd tussen Australië en NZ gekeken, de Wallabies tegen de All Blacks. Je kunt deze wedstrijd vergelijken met een voetbalwedstrijd tussen Nederland en Duitsland, de kiwi's leefden enthousiast mee.
Uiteindelijk won NZ maar lang zag het er naar uit dat Australië zou winnen want 3 minuten voor tijd stond NZ nog 6 punten achter. Een try en de daaruit voortvloeiende conversie, het schot tussen de palen, bezorgden vlak voor tijd NZ de overwinning, de eindstand was 28-29 erg spannend dus. We hebben bij die vrienden geslapen.
Zondag 19 oktober.
Om 8 uur had Trix een heerlijk ontbijt gemaakt, eieren met spek een beetje vlees, spaghetti, toast en aardappelgratin. Na dit uitgebreide ontbijt zijn we bij het huis gaan kijken dat Grant en Kerry pas gekocht hebben. Momenteel wonen de dochter Shanna met haar vriend Aje er. Het is een prachtig huis maar het was niet erg duur omdat het huis nogal wat te lijden heeft gehad van een aardbeving een aantal jaren geleden.
Grant en Kerry hopen dat de schade meevalt en als dat zo is, is het huis een koopje.
Thuis gekomen zijn Grant en Jos hebben nog een paar groepen stieren gaan verweiden en een groep vaarzen, die verkocht zijn, richting huiswaarts gebracht en die morgen worden opgehaald. Morgen gaan we onze camper ophalen in Rotorua en moeten we afscheidt nemen van Kerry en Grant bij wie we toch een heerlijke tijd gehad hebben.

• 19 Oktober 2014 - 14:04

Ellen En Frans:

Wat heerlijk dat jullie zo genieten! De verslagen zijn leuk en uitgebreid. We zijn weer helemaal op de hoogte. Geniet lekker en tot de volgende x! Knuffels uit Limburg!

• 19 Oktober 2014 - 19:42

Jan /addie:

Leuk dat jullie zo genieten van buiten zijn het scheren en de omgeving geniet ervan groeten uit goes

• 20 Oktober 2014 - 13:03

Anne-Joke:

Hey, pap jij dacht nog wel dat je goed kon scheren. Vergeleke die mannen daar bak je niets van

• 20 Oktober 2014 - 13:15

Cees En Corry:

Alweer een maand weg en al heel veel gezien en beleefd,leuk om jullie zo te volgen. Ga lekker verder met het genieten. Groetjes.